filip wolters wrote:
> Ik heb ontdekt dat bepaalde data samen met de bijhorende gebouwen zijn
> verdwenen (gedelete) en er nieuwe in de plaats zijn getekend. De persoon
> die de auteur is van de nieuw getekende gebouwen weet niets van extra
> taggen aan de gebouwen die zijn verdwenen. Doordat de oudere gebouwen zijn
> gedelete is ook de geschiedenis ervan verdwenen en weet ik niet wie of wat
> de oorzaak is. Mijn vraag is of er een geschiedenis wordt bijgehouden of
> kan opgevraagd worden van een bepaald gebied.

Er bestaan verschillende methodes, zo kan je van objecten afzonderlijk de
geschiedenis opvragen aan de hand van hun id in een browser, zoals:

http://www.openstreetmap.org/browse/way/22998161/history

In JOSM krijg je die link via het menu View > Object history

In Potlatch 1 is dat door als het element geselecteerd is op "H" te drukken,
en dan op de knop "More"

In Potlatch 2 zou ik het niet weten.

In Potlatch 1 kan je ways terugvinden (en eventueel terug herstellen) die
gedeletet zijn door op "U" te klikken in het gebied waar die way zich bevond.

Wil je een grootschaliger zicht op wat er gewijzigd is, dan is Itoworld het
beste middel. Die laat zien welke ways er recent gewijzigd zijn in het gebied
waarin je bent geïnteresseerd. Maar daar moet je wel eerst een account voor
aanmaken op die website, en je op de OSM-tool inschrijven;
http://www.itoworld.com/

> [...]
> ingevoerde data te beschermen. Door voornamelijk nieuwkomers (die heel
> welkom zijn) worden leerfouten gemaakt en in de toekomst misschien
> kwaadwillig door concurrentie als osm te belangrijk wordt.
>
> Hetgeen waar ikzelf aan dacht was een soort peterschap voor beginners met
> een aantal levels waarbinnen ze kunnen werken en de peter de data kan
> nakijken. Bv in het begin poi's en extra labels of nieuwe wegen en later
> de relaties of zo. Of anders bepaalde data die je kan "bevriezen" zodat
> anderen ze niet overhoop kunnen halen, uitgezonderd personen met een

Daar zijn al vele discussies over gevoerd in het verleden op alle mogelijke
mailing lists, maar er is nooit wat van gekomen, inclusief de ideeën over
vastzetten van gegevens, peters, etc. Ik vraag me ook wel af of een hiërarchie
wel een goed idee is, om deftig te mappen heb je ook toegang nodig tot alles,
inclusief de relaties (die soms iets te vaak naar mijn zin worden half om zeep
geholpen, maar die anderzijds wel moeten aangepast kunnen worden door iedereen
of je kan bijvoorbeeld al problemen krijgen om een weg op te splitsen in twee
delen).

Daarnaast werkt peterschap ook enkel als er voor heel het land actieve mappers
zijn die een deel van hun tijd ook nog eens willen besteden aan het uitpluizen
van alle wijzigingen in hun omgeving (en bij voorkeur meerdere voor hetzelfde
gebied). Ikzelf probeer dit zo veel mogelijk te doen voor de wijde omgeving
van Antwerpen, maar ben er zeker van dat er ook nog veel fouten niet worden
opgemerkt door mij. Misschien dat het een beetje formeler kan gemaakt worden
door ergens een lijst van "opzichters" (of hoe je ze ook wil noemen) te maken
die dan in hun gebied een oogje in het zeil houden. Die vormen voor beginnende
mappers dan ook meteen een aanspreekpunt als ze met vragen zitten, i.p.v. dat
ze meteen al naar de mailing list of irc moeten grijpen (wat voor sommigen al
te hoogdrempelig is).

Maar dat lijkt me zowat het verste dat we kunnen gaan. Voor zaken als het
beschermen van objecten moet je dat allereerst op de internationale
mailinglijsten erdoor zien te jagen. Daarnaast is "objecten beschermen"
makkelijk gezegd, maar hoe denk je dat praktisch aan te pakken op een manier
die zinvol is en die werkt?

mvg,
Ben