Op 23 oktober 2014 11:04 schreef Jakka <vdmfrank...@gmail.com>:

> Dag,
>
> Had reeds vastgesteld dat ik bij gewoon mappen validatie fouten
> opmerkingen krijg bij uploaden.
>
> Vraag 1:
> Mag ik twee maal JOSM openen (conflicten?)

Beter niet. Je kan in JOSM gewoon een nieuwe layer aanmaken (CTRL+N) en dan
in die layer data downloaden, bewerken, uploaden, ... Je kan layers
verbergen door op het oog-icoontje naast de layer te klikken.

Het is dus nergens voor nodig om JOSM meerdere keren te openen.

> Vraag 2:
> Heb oefen sessie met sample.osm gebruikt, uitgevoerd. Mag ik mijn
> wijzigingen uploaden ?
> Zou in de sample.osm dan eventueel die validatie fouten proberen te
> simuleren en daaruit leren begrijpen en verbeteren alvorens het in de real
> thing uit te voeren.
>
> Jakka
>
> Als je op "uploaden" klikt, dan zal de validator eerst de data valideren.
Zonder het te uploaden. Daarna krijg je de kans om commentaar in te geven.
En pas daarna wordt de data echt naar de server verzonden.

Dus die eerste stappen (tot het commentaar ingeven) kan je altijd uitvoeren.

De OSM server zelf voert (bijna geen) validatie uit.

Je kan trouwens ook de validator zelf doen werken, zonder op de upload knop
te drukken. Zoek in de linker balk het validatie icoontje (blauwe V), als
je daar op klikt, dan verschijnt het validatie venster in de rechter balk.
Daar heb je dan knoppen om de data te valideren.

Groeten,
Sander