El dia 15 de juny de 2015, 10:35, César Martínez Izquierdo <
cesar....@gmail.com> ha escrit:

> Però per poder fer totes aquestes combinacions, la base de dades ha de
> contenir name:ca i name:es allà on existeixin. Per això crec que no
> hem de prendre aquestes decisions "prèvies" durant l'edició, si no
> tenir les opcions a la base de dades i d'aquesta manera donar
> possibilitats als usuaris de les dades.

La idea de l'OSM és aquesta. Qualsevol pot introduir un "name:xx". En el
nostres cas, els "name:ca" sempre que tingui sentit. No conec ningú que es
posi a traduir toponònims al català "perquè sí". Tots els topònims en
català que conec són justificats per relacions històriques (l'Havana i
Andalusia, però Huelva). En general, si un topònim té forma en català
**documentada**, caldria posar-lo en el "name:ca". El que **no** hem de fer
és traduir topònims a tort i a dret sense una documentació que ho
justifiqui.

Com diu en Cèsar, cada aplicació després usarà les dades segons el desig i
propòsit del desenvolupador o equip de desenvolupadors.

Per exemple, nominatim i OSM, usen l'user-agent declarat pel navegador. Com
deia en un altre missatge, això té pros i contres. En la majoria de casos
és una bona opció. En el nostre cas, atesa la nostra situació
sociolingüística, i per simplificar-ho, resulta que la gent amb un
navegador en castellà ( gran part de l'estat espanyol, incloent-hi més d'un
50% dels usuaris catalans) veuran els topònims en espanyol en fer una
cerca. Això és bo? crec que no.

La gran majoria de topònims en espanyol de Catalunya i altres zones on
l'espanyol no era majoritari són a causa d'un període històric nefast. No
és el mateix cas els topònims Lérida o Gerona, tradiconals en espanyol des
de "tota la vida", que, per posar un exemple, San Baudilio de Llobregat,
San Cucufate del Vallés o Sardañola del Vallés. No hi podem fer gaire cosa
des de talk-cat. Només assegurar-nos que el "name:ca" sigui arreu on tingui
sentit, que les dades del "name" i "name:ca" siguin correctes, i intentar
que el "name:es" no sigui gaire estrafolari. No m'agradaria que a OSM
apareguessin els toponònims de la Wikipedia ES, compareu [1] i [2]. Ho
podrem impedir? difícilment. Ningú no té autoritat sobre els "name:xx".

Tot el que està relacionat amb els exònims (topònims estrangers o en una
altra llengua) són maldecaps. A nivell internacional s'intentat evitar la
creació de nous exònims, però clar... una cosa és la voluntat i l'altra la
realitat.

Per posar un exemple llunyà. Pequín [3]. És un topònim catalanitzat a
partir del topònim anglès Peking o del francès Pékin. Resulta que els
xinesos odien profundament el topònim Peking, els recorda l'època colonial.
Els darrers anys han aconseguit recuperar el topònim Beijing a nivell
internacional. De fet, surt així a la Wikipedia anglesa [4] i a OSM [5].
Quan de temps apareixerà Pequín (i similars) a OSM? no ho sabem, però estic
segur que els xinesos faran tot els possible per a anar-ho canviant cap a
Beijing (i similars). Potser d'aquí uns anys aquesta fitxa [6] de l'ésadir
l'hauran de canviar.

Per cert, [2] no té name:ca, però sí name:es :(

Atentament,
Joan Montané

[1] https://es.wikipedia.org/wiki/Sarda%C3%B1ola_del_Vall%C3%A9s
[2] http://www.openstreetmap.org/relation/346442