On 29/10/2009, at 21.18, Frank Sørensen wrote:

> Copyleft, som gælder for OSM, ophæver eksklusivitets-begrebet. I det
> øjeblik man som enkelt bidragyder lægger egen-producerede data ind i
> OSM, overgiver man råderetten til verdensfællesskabet. Og det er en
> handling, der ikke kan omvendes. OSM-data er på samme tid alles og
> ingens. Det betyder, du og jeg kan som enkeltvise node-bidragydere
> ikke efter et halv år pludselig ændre mening og begynde at stille
> betingelser i stil med: "Nu må I andre kun bruge mine noder, hvis
> der står Frank Sørensen under renderinger o.l. og jeg skal i øvrigt
> [...]

Det er ikke en korrekt karakteristik af copyleft. Copyleft, hvis
principper osse CC-BY-SA følger, giver enhver som modtager en kopi af
materialet tilladelse til at reproducere, modificere og distribuere
materialet, sålænge dette gøres under en tilsvarende licens.

Du har indført det du kalder "råderet" i diskussionen, men det er et
begreb som ikke er defineret i forbindelse med OSM, og ej heller i
copyright lovgivningen. Køber jeg en bog hos en boghandler, har jeg
råderet over bogen, selvom jeg ikke har copyright til dens indhold, så
de to begreber er ikke relaterede.

Som sagt tidligere er jeg tilhænger af at vi arbejder på at få
opklaret spørgsmålet om de to KMS datasæt, men det gøres ikke ved at
føre mere eller mindre overbevisende pseudo-juridiske argumenter på
banen i på Talk-dk. Det gøres ganske enkelt ved at forespørge
copyright-ejerne om at klargøre deres intentioner. Hvis de meddeler
os, at OSMs brug af dataene er i strid med deres ønsker, skal vi
selvfølgelig uden tøven fjerne dem.

Mvh,
Morten (mok0)