On Monday 19 April 2010, Jakob Riis Josephsen wrote:
> Jeg kan se at en del af indfaldsvejene til Århus er blevet opgraderet
> til primærruter på osm, selv om de ikke er markeret med gule skilte ude
> i virkeligheden, hvilke overvejelser ligger der bag den beslutning?

I Århus-mødet I går har vi (Rasmus Vendelboe, Erik Klausen, (delvis) Morten
Kjeldgaard og jeg) diskuteret denne sag og blevet enige om at den daværende
situation var lidt mærkelig.
- Nordre Ringgade skiftede farve på en betydningsløs vejkryds.
- Randersvej og Grenåvej er de mest stærkt befærdede ruter omkring Århus, men
de var kun mærket som sekundære ruter (mens fx. Viborgvej uden for ringvejen
var primær).
- Viborgvej og Silkeborgvej mellem ringvejen og Cereskrydset var kun tertiær,
og vi syntes at de var vigtigere end de andere tertiære vejer.

Derfor har vi opvurderet førnævnte vejer således at de korresponderer bedre
med deres brug og form. Hvad angår skiltene: inddelingen i primær/sekundær/
tertiær virker kun in Storbritannien (og endda der har de af og til nødt til
at vige fra de officielle inddeling), så vi skal nok tage vore egne
beslutninger, og jeg synes ikke (som underbygget ovenfor) at skilterne giver
en god inddeling.

Selvfølgelig er den nuværende situation også åben for diskussion, men så har
vi ny et startpunkt :-)

--
Freek