Hej igen...

<snip>
> I Århus-mødet I går har vi (Rasmus Vendelboe, Erik Klausen, (delvis) Morten
> Kjeldgaard og jeg) diskuteret denne sag og blevet enige om at den daværende
> situation var lidt mærkelig.
> - Nordre Ringgade skiftede farve på en betydningsløs vejkryds.
> - Randersvej og Grenåvej er de mest stærkt befærdede ruter omkring Århus, men
> de var kun mærket som sekundære ruter (mens fx. Viborgvej uden for ringvejen
> var primær).
> - Viborgvej og Silkeborgvej mellem ringvejen og Cereskrydset var kun tertiær,
> og vi syntes at de var vigtigere end de andere tertiære vejer.

> [...]
</snip>
Vi kan kun være enige om at vejnettets inddeling i primær- og
sekundærruter er blevet temmelig ugennemtænkt i Århus, i takt med at de
forskellige hovedveje er lagt udenfor byen. Jeg er dog bange for at vi
gør mere skade end gavn for overskueligheden af kortet, hvis vi selv
leger vejplanlæggere og opgraderer vejene efter for godt befindende.
Diverse primær og sekundærruter uden rutenumre vil ikke just gøre det
lettere for turister m.v. at finde vej gennem byen... Desuden åbner det
for flere tolkninger af hvor vigtige veje er (*), så at give primære og
sekundære veje fri til individuel vudering vil i mine øjne mangedoble
problemet med konsistens i angivelserne af vejtyperne...

Med hensyn til dine konkrete eksempler, så vil jeg give dig ret i at den
tidligere mærkning på OSM heller ikke har været helt konsistent. Nordre
Ringvej burde kun have være primær hen til Randersvej, derefter tertiær
ud mod Ringvejen/Grenåvej. Randersvej, Skanderborgvej og
Åhavevej/Marselis Boulevard fra ringgade til ringvej burde være tertiær.

Mange Hilsner
Jakob Riis Josephsen

(* Jeg husker med gru en større oprydning på Djursland, hvor jeg
nedgraderede en voldsom mængde 2 meter brede veje fra tertiary til noget
mere passende)