Torsdag den 30. september 2010 11:11:00 skrev Beck Niels:
> Jeg bruger til cykelstier som følgende(men der er også andre):
>
> highway=xxx                        afstribning til cykler ved vej
> cycleway=lane
>
> highway=xxx                        cykelsti adskilt ved kantesten
> cycleway=track                eller græs fra vej
>
> highway=cycleway              selvstændig cykelsti i god afstand
>                                               eller helt uafhængig af vej
>

> highway=cycleway            Hmmm! Egentlig skal en cykelsti ved
> foot=yes                                    ved landevej have denne
> [...]

Jeg vil gerne lige præcisere at i de tilfælde hvor vi har en typisk
dobbeltrettet vej der essentielt består af 4 baner hvoraf de 2 inderste er
reserveret motorkøretøjer og de 2 yderste cyklister, der opfatter jeg det som
hovedregel mest praktisk/korrekt at bruge highway=xxx/cycleway=track.

Hvor der er tale om en dobbelrettet bilvej parallelt med en dobbeltrettet
cykelsti (hvilket jeg tror er en nyere foreteelse end ovenstående) giver det
god mening for mig at tegne dem som 2 selvstændige veje. Hvis der er tale om
dobbeltrettede cykelstier på begge sider af bilvejen vil jeg også kunne finde
på at tegne dem som selvstændige veje. Men ikke hvis de er ensrettede.

> highway=footway             Mon ikke denne i de fleste tilfælde dækker
> bicycle=yes                        same behov som highway=cycleway/
> foot=yes?

I dette tifælde vil jeg klart foretrække
highway=path;bicycle=designated;foot=designated.

--
Mvh Michael