>From: Lars Thegler <l...@thegler.dk>

>Helt enig. Desværre har clueless medier fordrejet et ellers veldefineret
>begreb

>til ukendelighed:

Jeg synes ikke at jeres kritik af brugen af ordet kvantespring er helt korrekt.
For det
første kan et kvantespring jo være mellem tilstande med vilkårlig stor
energiforskel
og ikke nødvendigvis mellem to tilstande der ligger lige op ad hinanden på
energiskalaen.

For det andet skal kvantespring jo forståes i modsætning til klassisk
kontinuert
fysik,
hvor energien kan antage alle værdier og altså ændres med så små skridt man
måtte
ønske.

Pointen er: Kvantespring kan være så store man måtte ønske, men vil typisk
have en nedre grænse. Altså en god metafor for rykvise ændringer :-)

mvh og beklagelser for off topic
Anton Rasmussen

PS Bohrs korrespondensprincip siger jo så at når man ser på makroskopiske
fænomener (f.eks. open street map) vil kvantefysikken ligne den klassiske fysik
umiskendeligt, så det virkelige problem med metaforen er at man overfører
til et område hvor den oprindelige betydning er meningsløs. Men sådan er det jo
med metaforer...