On 2011-01-17 04:34, Peter Brodersen wrote:

> Jeg er enig. Og hvis vi virkelig skal brokke os over udtryk i den
> kategori, så kunne vi passende snakke om ordet "atom" i første omgang,
> som ikke er så udelelig endda :-)

Jamen så lad mig da bidrage endnu engang til denne OT diskussion...

Et kvantespring er en spring mellem to kvantetilstande. At sige, at alle
energispring er kvantespring -- f.ex. et energispring hvor en elektron
bringes fra en kvantetilstand til kontinuum -- er at misbruge terminologien,
også selvom alle energitilstande kan tælles i energienheder som er multipla
af Plancks konstant. I fysikken opfattes et kvantespring typisk som det
mindst mulige spring mellem to tilstande, hvor ingen mellemliggende
tilstande er mulige, f.eks. et spring mellem en partikels spin 1/2 og spin
-1/2. Det kan selvfølgelig godt fortolkes som et afgørende spring, en rykvis
ændring, men en stor ændring... det er det ikke. Den kan ikke blive mindre.

-- Morten