Den 01-11-2011 11:35, Jens Winbladh skrev:

> [...]
>     "unclassified" eller "service" med "surface" lig "gravel" eller
>     lignende. Det samme hvis det er GPS-spor, jeg selv har lavet fra en bil
>     (jeg har ikke en Landrover til rådighed).
>
>     http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Roads siger
>
>     ==
>     Unimproved roads should be tagged with highway=track. These are
>     generally lower quality than paved gravel roads.
>     ==
>
>     Så "tracks" er noget, der er dårligere end grusveje.
>

> Enig.
>
> Men så er det brugen af veje du snakke om, og den kan være svær at

Det er ikke så meget brugen.
Det er mere , om det er en vej hvor en almindelig familiebil kan køre
uden at den risikerer at sidde fast, få buler og ridser, eller få revet
lyddæmperen af. Hvis jeg ser almindelige biler på en vej, ser jeg det
bare som et bevis på at det er sådan en vej.
Nogen gange kan man med Fugro også være i tvivl om noget er en en smal
vej eller en bred cykelsti, men hvis man så ser en bil på den, så er det
nok ikke en cykelsti.

> Jeg har lavet flere grusveje der går ud til en lille jagthytte i skoven.
> Hvor der ikke er den store trafik (bla. fordi vejen kan være privat
> etc). Her tagger jeg det som et track.

Det ville jeg nok ikke. Jeg ser sådan på det, at jeg kunne jo være
inviteret til middag i den lille jagthytte og ville køre dertil med
familen i en lille familiebil. Så ville jeg planlægge at køre på veje og
ikke på "tracks" enten ved selv at studere openstreetmaps.org eller ved
at fortælle min GPS-software, at jeg var i bil.
Hvis der nu var to små veje til jagthytten så ville jeg gerne vide
hvilken jeg kunne køre på og hvilken der ville ødelægge min bil.

At vejen er privat gør ingen forskel, det kan man også tagge på "highway"