Het staat ook op de site van het IPO:
http://www.ipo.nl/templates/?ipoalgemeen=110&node=118&subnode=112&yearweek=2007-49&item=14672
Aanbieden via internet zal voor een provincie geen marginale kosten
opleveren. Zij beschikken immers al over webhosting, veelal wordt er
ook al geoinformatie gehost, maar dan in de vorm van applicaties. De
kosten zitten 'm vooral in het voor extern gebruik geschikt maken van
de bestanden. De overheid blijft eindverantwoordelijke en
aanspreekpunt voor de ter beschikking gestelde geodata. Dat stelt
eisen aan de bestanden, de meta-informatie moet bijvoorbeeld tiptop in
orde zijn, maar ook aan de organisatie: je kunt een bestand niet
éénmalig beschikbaar stellen, er moeten updates komen. De overheid
houdt een verantwoordelijkheid voor de vrijgegeven data en heeft er
belang bij dat er geen oude versies van een bestand gaan rondzwerven.
De meeste kosten gaan dus zitten in dit soort organisatorische zaken,
niet in techniek en bandbreedte, denk ik. Ik ben van mening dat ook
deze kosten echter niet op de gebruiker mogen worden afgewenteld.
Uiteindelijk moet een beschikbaar gesteld bestand zonder kosten te
downloaden zijn, of tegen media- en portokosten te verkrijgen langs
analoge weg.

Martijn

Op 7 dec 2007, om 13:33 heeft Jaap van Wingerde het volgende geschreven: