Rene Dohmen wrote:

> De rotonde die ik wil maken zou misschien zelfs als mini-rotonde door
> het lever kunnen (breedte ongeveer gelijk aan de hoofdweg), maar waar
> ligt de grens?

Het kenmerk van een minirotonde is eerder dat het alleen een stip op de
weg is, en je er ook overheen zou kunnen rijden. Zo ken ik er zelf geen
in NL. Wel rotondes die zo klein zijn, dat er in het midden alleen een
verhoging van een meter (of twee) doorsnede is met wat borden erop.

Waar ligt de grens, inderdaad.

> De reden om een punt tot rotonde te verheffen was overigens om een
> geharrewar met relaties te vermijden (maar daar ben ik dan ook een
> beginner voor).

Rotondes zijn inderdaad geen handige constructies, voor relaties en
routes. :/

> - als er pedestrian gekozen is in OSM, maar er ook fietsers rijden is
> dan niet een cycleway beter?

Ja. Veel van dit soort wegen zijn nog pedestrian vanwege de AND-import,
terwijl het in werkelijkheid fietspaden zijn.

> - is een niet-geasfalteerde weg een track, maar als het onderdeel is
> van een fietsroute een cycleway?

Tracks kunnen ook geasfalteerd zijn. Normale wegen kunnen ook
surface=unpaved/grass oid zijn.

Tracks zijn geschikt voor vierwielige voertuigen (auto's, tractoren),
terwijl een path juist een smallere weg is, voor fietsers, voetgangers,
paarden.

Een cycleway zie ik meer als een echt fietspad, qua inrichting en
bebording. Een onverhard pad is vaak niet meer dan dat: een highway=path
(of track, indien breed genoeg). Met een fietsroute kan er dan
bicycle=yes bij.

> - hoeveel meter leg je een een los fietspad van de hoofdweg zodat ze
> bij de grootste zoomfactor netjes te scheiden (ook al ligt het
> fietspad 50 cm gescheiden van die weg).

Bij 50 cm buffer, maar consistent even ver van de hoofdrijbaan vandaan,
kun je ook denken aan cycleway=track.

--
Lennard