2011/6/1  <stegg...@steggink.org>:
> Quoting Martijn van Exel <m...@rtijn.org>:

[..]

> Mee eens. Deze trend is ook enige tijd op talk waar te nemen. Als ik deze
> kennis ca 1 1/2 jaar geleden had, weet ik niet of ik mij nog wel met volle
> overgave op de landuse van 3dShapes gestort zou hebben...

Ik denk dat die energie heel goed besteed is geweest. Iedereeen is het
er volgens mij wel over eens dat de kaart er mooier uitziet, en de
discussie over imports is levend, mede aangewakkerd door 3dshapes.
Bovendien hebben we het kadaster / pbl nog kunnen verleiden tot een
uitspraak over de herbruikbaarheid, iets dat ze nooit uit zichzelf
hadden gedaan.

> [...]
> update-strategie. Dat zal altijd lastig geworden.
>
> Nieuwe gebruikers zullen zich niks aantrekken van ID's. Het is erg makkelijk
> om ze te vernaggelen met de huidige editors (bijv. door knippen en mergen
> van shapes). Niet de schuld van de editors, maar de identificatie van een
> objectje in OSM is de geometrie zelf (en in mindere mate het OSM ID) en niet
> een extern ID wat als attribuut eraan hangt. Dat gaat dus conflicten
> opleveren met systemen die wel ID-gebaseerd zijn, zoals de BAG. Zelfs het
> OSM ID kan gaan "wandelen" in de loop van de tijd. Het is geen permanent

Maar dat maakt het toch *juist* noodzakelijk om erover na te denken?
Juist omdat OSM bestaat en groeit  bij de gratie van twee heel
verschillende bronnen, imports en menselijke bijdrages, is het
relevant. De huidige werkelijkheid is dat de data-imports ervoor
zorgen dat de basiskaart goed is en blijft, en de menselijke
gebruikers zorgen voor dat beetje extra: de fietsroutes en -paden,
POIs, allerlei wegkenmerken, attributen voor specifieke doelgroepen...
Zo is de situatie niet in de gehele wereld - kijk maar naar onze
Oosterburen waar imports geen enkele rol spelen - maar wij hebben hier
om te gaan met onze realiteit. En volgens mij hoort die discussie over
import-updates daar wel bij.

--
Martijn van Exel
http://about.me/mvexel