Hoi allemaal,

Ik ben een van de vrijwilligers van Stichting OpenTaal. Deze organisatie
maakt o.a. de open source spellingcontrolebestanden voor LibreOffice,
OpenOffice, Firefox, Thunderbird, Hunspell, etc. onder een Creative
Commons-licentie. Zie ook:
  https://nl.wikipedia.org/wiki/OpenTaal
en
  http://opentaal.org/

Bij deze zou ik het idee willen opperen om de Nederlandstalige
topografische namen uit OpenStreetMap geautomatiseerd aan te bieden aan
OpenTaal, onder dezelfde licentie. Na handmatige controle op voor ons
nieuwe namen, wordt op deze manier de Nederlandse spellingcontrole
uitgebreid.

Als wederdienst kan OpenStreetMap deze spellingcontrole gebruiken in een
geautomatiseerd reviewproces om eventuele typefouten te identificeren.

Ik heb kort de gegevens in
 http://download.geofabrik.de/osm/europe/netherlands.osm.pbf
geanalyseerd en vond meer dan 60.000 Nederlandse namen. Er zitten hier
en daar kleine foutjes die makkelijk gecorrigeerd kunnen worden m.b.v.
een geautomatiseerde review. Dit zal de consistentie en kwaliteit van de
Nederlandse kaart in OSM kunnen verbeteren.

OpenTaal draagt ook zorg voor de Nederlandse grammaticacontrole in
LanguageTool, zie
  http://www.languagetool.org/
hier zitten bijvoorbeeld regels in voor correcte postcode, data,
kommagebruik, etc. die ook ingezet kunnen worden voor een review.

Kortom, ik ben op zoek naar mensen uit de OpenStreetMap-gemeenschap die
samen met mij een wil ontwikkelen voor de correctie extractie van de
toponiemen dat tegelijkertijd ook een review doet. Wie wil of welke
mensen willen dit met mij bedenken en maken?

Groetjes,

Pander