Jag fick ett mail från Niklas idag och gav honom ett långt svar som jag återger lite av här:

Importen jag har gjort hittils är mycket manuell bearbetning med hjälp av Quantum GIS, ett script som heter shp2osm och självklart JOSM. Jag koncentrerade mig först på skogsområdena 311,312,313 men efterhand så utökade jag med fler typer. Det är ganska arbetsamt att dela jätteområden i mindre delar och sammanfoga med andra områden, fixa dubbla noder och ta hänsyn till överlappande data som t.ex sjöar. Jag har nu den delen av importen vilande i väntan på sämre väder, dessutom så har jag som Niklas skrev valt fel typ på några områden så det måste rättas.

Under våren har jag gjort ett försök med PostGIS och jag har nu en Postgresql/PostGIS databas med Sveriges markområden.
De typer som jag hittils importerat är:
"CLC:code";"natural";"landuse";"wetland";"wood"
"211";"";"farmland";"";""
"231";"";"meadow";"";""
"311";"";"forest";"";"deciduous"
"312";"";"forest";"";"coniferous"
"313";"";"forest";"";"mixed"
"321";"grassland";"";"";""
"322";"heath";"";"";""
"324";"wood";"";"";"mixed"
"331";"beach";"";"";""
"333";"scrub";"";"";""
"335";"glacier";"";"";""
"411";"wetland";"";"march";""
"412";"wetland";"";"bog";""
"512";"water";"";"";""
Förnärvarande är det 126MB på 14741 rader i databasen.

Efter att ha läst på lite om vad som hänt sedan jag höll på i vintras så ser jag att Irländarna har kommit en bra bit på väg. Jag har provat det script som dom har använt, ogr2osm, och det fungerar skapligt. Scriptet skapar fyrkantiga osm-filer där områdena är kodade som en mängd relationer. Den versionen jag provade missade en del områden men det är möjligt att det finns en nyare version.

Jag fortsätter gärna med arbetet och hoppas att vi kan hitta ett bättre arbetssätt. Jag fyller gärna på databasen med fler marktyper och är det någon som vill ha ut något så säg bara till så ordnar jag med en nerladdningsarea. Skulle det behövas kan jag nog ordna med lite datakraft också.

-- pekka