Från: mat...@gmail.com [mailto:mat...@gmail.com] För Mattias Lindblad
Skickat: den 8 juni 2011 20:34
Till: Peter Svensson
Ämne: Re: [Talk-se] Corine Land Cover

Ja, det finns all anledning att gå varsamt fram, och lära sig av andras
misstag!

Jag har gjort lite jämförelser här i Östergötland med bland annat relativt
nytagna högupplösta satellitbilder från Bing. Jag skulle nog säga att
kvaliteten på datat är rätt hyfsad. Det saknas förstås många mindre
skogsplättar eftersom småplättar helt enkelt inte finns med i databasen. Min
åsikt är nog att en väl genomförd import skulle tillföra något till OSM.

Där det känns som att det lätt kan bli problem är längs kusten. Vi vill ju t
ex inte ha skogar ute i vattnet, oavsett om det beror på att OSM eller
Corine har dålig precision.

Om någon själv vill titta på datat så har jag klippt ut Östergötland och
konverterat till .osm-filer här:
http://www.lysator.liu.se/~matli/clc_E.zip

Det är tre filer, 311 är lövskog, 312 är barrskog och 313 är blandskog.

(Notera att detta data inte alls är anpassat eller lämpligt för import till
OSM som det är nu, utan är bara till för att se kvaliteten på
grunddatat.)

//Mattias

(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Republic_of_Ireland_Corine_2006_Import).