Från: Mattias Lindblad [mailto:o...@matli.net]
Skickat: den 7 juni 2011 21:07
Till: talk-se@openstreetmap.org
Ämne: [Talk-se] Corine Land Cover

Nu när licensvillkoren för Corine-datat verkar utredda och OK att använda
för OSM, börjar det inte vara dags att få till en lite mer omfattande import
för Sverige?

Just nu ser det ju t ex lite fånigt ut att bara delar av Småland och
Blekinge verkar ha några större mängder skog.

Är det någon som har funderat något mer på det här och har några synpunkter?

Irländarna verkar ha gjort ett ganska ambitiöst projekt kring sin import
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Republic_of_Ireland_Corine_2006_Import).
Riktigt så ambitiös känner åtminstone inte jag mig, men det tas ju upp en
del intressanta punkter på deras sida.

Jag tvivlar också på att det är smart att försöka importera hela landet på
en gång. Det skulle nog kännas lugnare att ta en bit i taget och gå igenom
manuellt innan man går vidare med nästa område. När jag har tittat så ser
det inte ut att behöva bli så extremt mycket manuellt pyssel. Mycket handlar
väl om att plocka bort Corine-data där det redan finns bättre OSM-data, samt
plocka bort befintligt OSM-data med sämre precision, t ex data traceat från
Landsat/Yahoo.

Till att börja med känns väl skogsområden prioriterade, men det finns ju en
hel del annat som kan vara värt att importera.

Kommentarer?

//Mattias