31 maj 2012 kl. 07:34 skrev Tobias Johansson i en annan tråd:

> måste få igång min egna rendering av kartan nån dag.. har fått igång en egen
> mapnikrendering men sen att skapa ett eget schema för hur det skall se ut..

Jag och ett par andra som tröttnat på Googles hot och Cloudmades
nerprioritering av icke betalande projekt har snackat om att crowdfunda ihop
till att hyra in en konsult som kan fixa en snygg Mapnik stylesheet, samt nog
för att hantera drift något år. Ett par TB disk räcker gott och väl för att
rendrera hela Sverige i detalj så det blir snorsnabbt. Tanken är alltså att
fokusera på Sverige. Resten av världen kan man sköta via CPU i realtid och
naturligtvis skall Mapnisk stylesheeten vara öppen om någon annan vill använda
den.

Så sent som i går eftermiddags mejlade jag till stamen.com och frågade vad de
skall ha för det första och snackade med en kompis som säljer drift angående
det andra. Är helt övertygad om att .se:s internetfonden går in med 50% av
pengarna, det dröjer dock ett par månader innan de tar emot nya ansökningar.

Om någon har tips på andra konsulter som kan rodda Mapnik styles tar jag gärna
emot kontaktinformation så jag kan kolla med dem hur mycket pengar de vill ha.

(Jag påbörjade en Mapnik stylesheet editor för någon månad sedan men hann inte
göra klart den. För många projekt…
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Kodapan/Mapnik_map_XML_editor>)

                        kalle