Jag har kollat upp lite (lite inte mycket). Om det finns en skylt för
gåfartsområde (vad jag förstår finns inte begrappet "gårdsgata" i
lagens mening längre. Sen finns även gågata. Se lila text (om er
e-post hanterar formaterad text) nedan för regler från
trafikförordningen.(jag skriver mer om vad jag anser efter sagda text)

8 kap. Bestämmelser för trafik på gågata och i gångfartsområde m.m.

1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.

   1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
   2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt
anordnade parkeringsplatser.
   3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.

På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa
den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för

   1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
   2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
   3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande
vid gågatan, eller
   4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller
från adress vid gågatan. Förordning (2007:101).

Av detta kommer jag fram till att endast om skylt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Gangfartsomrade/
finns skall highway=living_street användas.

Och endast om skylt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Gagata/
skall highway=pedestrian användas. (denna tagg används på många
platser där den inte bör enligt mig)

Att routa via en highway=living_street är ju inte fel skulle jag säga
men routern skall ju ta hänsyn till att gående har företröde och
gångfart är maxhastighet så räkna med en maxspeed=2km/h kanske?
(routare kommer då sällan eller inte alls hitta vägen via dessa gator
då de är för långsamma, om man inte vill åka kortaste vägen och inte
snabbaste).

Och man får som står i lagtext parkera i gåfartsområde (antar att det
är det du menar med gårdsgata för dess skylt var väldigt lik den som
nu gäller för gåfartsområde).

Om inte skylt finns för någon av dessa två så anser jag att det borde
antingen vara

a: highway=footway

b: highway=path
foot=designated
bicykle=designated
kanske nån mer typ motor_vehicle=permisive/private

c: highway=service
access=no

Jag lutar åt b :).

MvH Tobias