Hej!

Här är vad som händer med importens förlopp och verktyg.

1. Jag har skapat en insticksmodul SnapNewNodes [1] som möjliggör att förena
två
   sträckors närliggande gränser. Modulen liknar i syftet ContourMerge men
   kräver mindre musrörelser och musklick. Jag testade dess JAR-fil på två
datorer
   med Linux och Windows och den brukar inte krascha. Men den är visst inte
   buggfri just nu, så var försiktig om ni använder den, kontrollera visuellt
att
   den inte förstör polygoner och spara ofta ditt arbete. Rapportera alla
problem
   till mig. Jag vill förbättra insticksmodulen och fixa kända buggar men just
   nu tror jag att insticksmodulen redan kan vara till nytta vid importen.

2. Jag hoppas att jag har hittat en bra kombination på filter så att varken
viktiga
   detaljer tappas eller överflödigt många nya noder kvarstår i importdatat.
   Vingåkers kommuns importlagret tappade ganska mycket fina detaljer. Däremot
   fick vissa kvadrater i Katrineholms kommun för mycket onödiga fina detaljer.
   I framtiden minskar antalet noder på nya kvadrater med 30-50% utan att sluta
   överensstämma med flygplansbilder. Det går alltid att göra ännu "mjukare"
förenkling om man
   på nytt börjar se att för mycket detaljer tappas bort.

3. På importplanen i section "Conflation" [2] illustrerade jag alla slags
   kosmetiska problem som jag nu observerar på oredigerade import-OSM-filer samt
   de åtgärder mot dem som planeras eller är tillgängliga. Om man hittar andra
   nya typer problem ska de läggas till dit i importplanen.

Ett av kvarstående problem som jag håller på att lösa är tillfällen när nya ytor
överlappar med befintliga vägar. I princip bör en bilväg antingen ligga helt på
någon markanvändnings yta eller ligga helt utanför markanvändningen.
Jag håller på att skapa ett skript/verktyg för att "ploga" bort noder och
sträckors
segment som ligger för nära till eller överlappar med vägar. Detta ska hjälpa
till
att se till att importlager blir i bättre skick.

Som förut är mitt syfte att alla som vill bidra med dataimporten kunde undvika
så mycket tråkigt arbete som möjligt genom att använda passande verktyg.
Nya markanvändningspolygoner bör inte kollidera med det befintliga datat,
inte se helt fult ut och motsvara till verkligheten. Jag fortsätter testa dem
på Katrineholms kommun rutor och hoppas att redigeringsprocessen blir stabil nog
för att upprepa den på andra kommuner.

Tack och ha trevlig helg!

Källor
1. https://github.com/grigory-rechistov/snapnewnodes