Hej,
Jag är nu klar med Katrineholms kommuns rutor. Det blev 10 nya rutor av 45 som
täcker kommunens begränsningsbox eftersom kommunen redan var väl kartlagd.
Jag tror att den fick data av bättre kvalité än mitt första försök med Vingåkers
kommun. Jag håller dessutom på att rätta till några platser med överdrivet
förenklade
sträckor i Vingåkers område. Jag tror att jag behöver dokumentera det i ett
slags
"mellanresultats rapport" innan jag glömmer några små detaljer.
Med erfarenhet över dessa två delareor förbättrade jag mina skript för att
försöka
hitta bättre balans mellan datats volym, risk för konflikter och andra aspekter.
Jag sammanfattade detta i en bearbetningsguide [2] där jag beskriver hur man
väljer vilka rutor ska , hur man löser vanliga typer konflikter mellan gamla
och
nya sträckor, hur man laddar upp datat med mera.
Jag har genererat rutor för följande delareor: 0117-Östersunds, 0136-Kiruna,
0272-Åre.
Länkar till OSM-filer samt samordningstabeller är tillgängliga i tabellen på
wikisidan [1].
Hittills hag jag hunnit kika på ett fåtal rutor i Åres kommun och kan bedöma
att
följande saker kommer att vara annorlunda med dem.
1. Eftersom delarean 0272 är betydligt större än förra områden innehåller den
drygt 10 gånger mer rutor.
2. Samtidigt är delarean såpass värre kartlagd att jag förväntar mig se få
konflikter
för de flesta rutor. Det är helt enkelt inte så många befintliga objekt att
överlappa med. Så jag hoppas att det blir mindre manuellt arbete per ruta i
snitt.
3. En del befintliga sträckor i området är ganska ungefärliga, t ex sjöar är
ofta grovt ritade. Flertal mindre tjärnar saknas helt. Importdatat har även
avsevärt bättre kanter på vattenobjekt, men denna import inkluderar
inte några vattenytor.
4. Eftersom Åres kommun ligger nära Norges gräns kan några nya effekter uppstå
på grund av detta, vet inte ännu vilka.
Jag ämnar nu börja med 0272-Åre. Alla är välkomna att bidra nu eftersom det
finns
hundratals rutor att granska och eventuellt ladda upp. Om någon vill ha
importrutor för en annan kommun kan jag producera dem på förfrågan. Jag vill
också avråda er använda äldre OSM-filer för hela kommuner som jag tidigare
producerade (v1 och v2 i wikitabellen) eftersom sträckor i dem är ofta för grovt
förenklade, liknande till Vingåkers ursprungliga data.
1.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/NMD_2018_Import_Plan/Status_per_subarea

2.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Catalogue/NMD_2018_Import_Plan/Rutbearbetningsprocess