Hej!

Jag har bläddrat igenom samtliga kommuner för att uppskatta vilka områden inte
behöver någon dataimport eftersom de redan är helt kartlagda eller av en annan
anledning. Jag har fyllt i detta in i tabellen:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/NMD_2018_Import_Plan/Status_per_subarea
 .

Alla delareor som är märkta med "Canceled" är klara (enligt min uppfattning).
Totalt finns det cirka 190 (av 290) kommuner som skulle dra nytta av
dataimporten. Det var konstigt att Gotland fanns två gånger i listan (som
nummer 106 och 218).

Det finns även ett flertal kommuner som är nästan helt (liksom 90%) täckta
markanvändningsvis. Om någon inte vill syssla med importlager utan vill bidra
med manuellt arbete kan jag föreslå  slutföra ritning på sådana kommuner. Då
far man ett smidigt resultat på kort tid.

Jag håller nu på att skapa en wikisida som försöker beskriva särskilda steg som
man behöver göra om man importerar markanvändningsdata in i OSM. Det finns
redan sidor som rör sig om importer på enskilda punkter (POIs), linjer
(motorvägar mm) men inte några substantiella uppgifter för polygoner.

Trevlig helg!

С наилучшими пожеланиями,
Григорий Речистов.
Med vänliga hälsningar,