2009/11/24 Molnar Peter <moln...@afg.sulinet.hu>

> Nem. Az intezmeny vezetoje az egyszemelyi felelos.

A rendszergazdanak van onnallo munkakori felelossege is - hasonloan a
konyvelohoz, aki akkor sem konyvelhet torvenytelenul, ha a fonoke
torvenytelensegre akarna utasitani. A rendszergazda dolga, hogy a sajat
tevekenysegi korebe tartozo torvenyeket figyelemmel kiserje amennyire erre
lehetosege van es lelkiismerete szerint megtartsa es masokkal is
megtarttassa. Pl. a sajat fonokevel is! Ennek igen is resze, hogy idonkent
nyiltan NEM-et mond. Es nem hajtja vegre azt az utasitast ami torvenytelen.
Mivel az igazgatonak sem kotelessege az osszes penzugyi-gazdasagi torvenyek
szabalyok ismerete, csak ugy mint az informatikai teruletre vonatkozo
szabalyoke sem, ezert elvarhatja, hogy a beosztottja (aki szakember) ezekrol
megfelelo szakmai etikai szintu ismereteket es magatartast mutasson fel.

Tehat van a "szakembernek" sajat onnallo szakmai felelossege.

pl egy mernokirodaban ha azt mondjak a tervezonek, hogy tervezzen karcsubb
hidat, es az osszedol, nem mondhatja, hogy a fonoke utasitotta a
karcsusitasra. Sajat szakmai felelossege van. - Ki kell jelentenie, hogy
ilyen feltetelekkel a karcsusitast nem vegzi - nem vegezheti el!

De gyozzetek meg ennek az ellenkezojerol :)

En bator voltam - mertem szembe menni - mertem felvallalni konfliktusokat is
- vegul gyozott az ubuntu - nem csak szoftverjogi, de szerencsere
"filozofiai" ertelemben is...