2009/3/23 Johannes Schill <johanne...@polyester.se>

> Ok. Point taken och jag håller med dig. Utgår dock ifrån att det fanns
> något riktigt bra skäl (typ säkerhet) att byta från applet-lösningen
> till applikation hos klienten.

Jag lyckades inte hitta nån information om anledningen, men kanske är jag
rostig på Google. Jag kan inte komma på något som skulle kunna påverka
säkerheten i praktiken med ett byte - vad skulle det vara? Och jag har sett
alldeles för många tillfällen när man bytt system "bara för att" - det
verkar ibland vara den stora majoriteten - för att kunna räkna med att det
fanns en påtaglig anledning... frågar man så är det säkert "säkerheten"
eller något, men dollars ot doughnuts säger att det inte finns något bakom
det. :)

Jag har fortfarande inte haft anledning att prova, så en annan nyfiken fråga
jag har är hur smidigt det är att använda? Jag har bara signerat saker på
webbsidor innan och då har en applet funkat utmärkt, hur blir det med ett
externa program? Hur jobbar man med det? Copy/paste av koder?

> En direkt nackdel av detta, oavsett plattform, är att det blir
> betydligt knivigare att använda bankid på internet-caféer mot förut
> när man kunde ha det med sig på usb-stick.

Som sagt tvivlar jag starkt på att det finns något mer genomtänkt bakom
bytet än att nån behövde bränna lite pengar för att behålla sin budget. Så
är det alldeles för ofta. :)

-- Stoffe