2009/3/30 Jonas Björk <jonas.bj...@gmail.com>

> [...]
> Nu kommer någon smart person säga att man kan besöka ett bibliotek för att
> komma åt dator och internet. Det är sant, men då vänder jag på frågan och
> säger "vad spelar det för roll vilket OS maskinen på biblioteket kör, om du
> ändå bara vill komma åt en nättjänst?".
>
> Provocerande inlägg från mig? Visst kan det upplevas så, men är det inte
> lite konstigt att vi bara fokuserar på OS-kompabilitet i sådana här frågor?
> Vi glömmer lätt bort alla de svenskar som INTE har varken dator eller
> internetanslutning. Jodå, det finns sådana människor i Sverige också..

Provocerande? Nej, nej inte alls. Men jag tror du drar frågan lite väl
långt, det är endast fråga om den del av myndigheters service som erbjuds
via internet/annan datormöjlighet. Om en myndighet skulle erbjuda en
nödvändig service endast via internet vore det också en katastrof, helt
självklart. Det måste alltid finnas ett sätt att uträtta sina ärenden, och
det gör det också. Man kan alltid ringa och/eller skriva brev istället,
eller till och med fysiskt besöka en myndighet. Det finns ju också folk som
inte har en telefon, även om det måste tillhöra ännu större ovanlighet. En
postlåda och ett frimärka kan nog de flesta få tag på, fortfarande, trots
postens försök att minska ner. ;)

Poängen är istället att man inte enbart får ringa med Telia, eller bara får
åka med SL för att ta sig till myndigheten. När en tjänst erbjuds ska alla
få chansen så gott det går att använda den oavsett plattform/abonnemang/om
man har bil eller inte. Det är däremot helt ok att inte alla kan eller vill
använda just internet, så länge det finns ett alternativ. Just internet är
smidigare eller i alla fall snabbare än de andra lösningarna (i vanliga fall
hehe) och dessutom billigare för myndigheten och man kan utföra ärenden
dygnet runt mm. Men det gör ju inte att de andra sätten blir ogiltiga -
däremot kan de aldrig bli lika smidiga, men det är inte teknikens fel. :)

Så hjärtat finns verkligen på rätta stället, jag tror däremot att du läste
in lite för mycket i vad jag/vi skrev.

-- Stoffe

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lun...@gmail.com