On 2012-03-10 08:51, mikael hammarlind wrote:
> [...]
>
> 404  Not Found
> , W:Failed to fetch
> http://ppa.launchpad.net/jtaylor/keepass/ubuntu/dists/precise/main/binary-i386/Packages
>
> 404  Not Found
> , E:Some index files failed to download. They have been ignored, or
> old ones used instead.
>
> Troligen något program som ligger och spökar i bakgrunden. Kam man ta
> bort program i Terminalen? Gissar att det är ett program som heter
> keepass......
>
> I så fall vad skriver man för kommando för att ta bort.

Jag tror inte att det är programmet i sig som är ditt problem. Keepass
är för övrigt en databas med sina lösenord - en föredömlig metod för att
hantera sin säkerhet och integritet.

Nej, problemet är att en PPA som du anslutit inte längre finns eller att
det var något tillfälligt problem med den. Undersök PPA:n på Launchpad -
besök jtaylor och titta på om den fortfarande finns för din utgåva av
Ubuntu. Vill du inte längre ha PPA:n så kan du ta bort den. Antingen i
/etc/apt/sources.d , det brukar vara en fil per PPA i den katalogen,
eller via synaptic/programcentralen där du administrerar dina
programkällor. Avsluta med att uppdatera, t ex sudo apt-get
update/synaptic så försvinner felmeddelandet i fortsättningen.

Men fortsätt att ta ut nya långa starka lösenord för varje tjänst du
använder på nätet och lagra dem i en krypterad databas. Keepass tycker
många är bra, jag har en sådan databas som jag lagt på UbuntuOne och
syncar mellan mina datorer och min Android. Men bäst tycker jag om
Revelation vars databas jag också synkar mellan mina Ubuntu-datorer.
Gränssnittet är enklare och rakare IMHO, men Revelation är inte
plattformsoberoende som KeePass. KeePass finns i vanliga repositoriet
och i en mängd PPA:er, vet inte på rak arm vad som är speciellt med J
Taylors. Det kan vara så att det krävs PPA för att använda KeePass
version 2-serien.

/Anders