On 2012-03-17 01:23, Mikael Hammarlind wrote:
> [...]
> versioner av Ubuntu.
>

> Also rumored that New Ubuntu come without Terminal.According to Ubuntu
> developer summit Mark Shuttleworth said that "Times have changed,"
> "who uses a terminal anymore? That is a relic of an older Linux I
> don't want users to be exposed to." .So may be this is the first
> Ubuntu with out Terminal.This may bad for Geeks.But For Ordinary users
> it doesn't make anything.Firefox is replaced with Chrome.Mozilla
> Firefox replaced with chrome browser.From Ubuntu 12.04 Chrome will the
> default Web browser.This is because chrome release there updates

Geeks kanske anses kunna göra alt+f1 och apt-get install terminal? Att
ta bort terminalen skulle kunna vara en signal att GUI-användbarheten är
tillräckligt bra. Tvätta bort fördomen att CLI behövs för daglig
användning av en Ubuntu-desktop.

Poängen med standardprogrammen är att på ett ungefär veta vilka
funktioner en person har tillgång till på sin dator och även en
fingervisning om vilket verktyg som för tillfället är bäst lämpat för
att lösa en viss uppgift. Instruktionerna från två oberoende personer om
hur man löser en viss uppgift blir någorlunda enhetligt. Linux som
plattform tillåter oss att lösa en uppgift på hundra sätt, nödvändigt
och en omistlig styrka som dock blir en svaghet när man skalar och blir
ordentligt många användare. Hundra miljoner Mac-användare vet hur de
genomför de vanligaste handgreppen och gör det med en gemensam
uppsättning verktyg. När en mac-användare ringer till sin ISP eller sin
teleoperatör så vet supporten handgreppen. Linux behöver en liknande
mittfåra som "alla" känner till. IMHO så är standardprogrammen och Unity
just den mittfåran och i det sammanhanget är terminalen ingen viktig fråga.

/Anders W