Blot lidt erfaringsudveksling...
Jeg har prøvet at gære en stout med fire forskellige slags tørgær - to
overgær og to undergær (har ikke lige i hovedet eksakt hvilke). Mens
øllet stadig var ungt, var der tydelig forskel i smagen, men efter
nogle måneders lagring blev de mere og mere ens i smagen.
/Frank#8300

On 7/12/05, Peter Elkjær <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Tak skal du ha' Heikki.
> Du ramte helt plet med hensyn til, hvorfor jeg vil dele mine bryg op. Tak
> for det gode svar.
> 
> VH Peter Elkjær
> 
> -----Oprindelig meddelelse-----
> Fra: Heikki Levanto [mailto:[EMAIL PROTECTED]
> Sendt: 10. juli 2005 21:14
> Til: [EMAIL PROTECTED]
> Cc: [email protected]
> Emne: Re: [Brygforum] Størrelse på gærspande
> 
> On Sun, Jul 10, 2005 at 11:39:58AM -0700, [EMAIL PROTECTED] wrote:
> > Hvor stor betydning har størrelsen på gærspanden. Jeg vil gerne have
> mulighed
> > for, at køre lidt mindre bryg end 25 liter igennem, eller have mulighed
> for at
> > hælde 25 liter på 2 gærspande, forr at eksperimentere lidt. Kan jeg bruge
> > mine 30 liters spande, eller skal jeg have mindre spande. Hvis det sidste
> er
> > tilfældet, er der en der ved, hvor jeg kan købe disse.
> 
> Sure you can use a large bucket to ferment a small amount of beer.
> probably it will be good for it. I seem to recall that some breweries
> use very flat fermenters too. It should give the beer access to more air
> just in the beginning of the fermentation, which is good. As soon as the
> magic starts to work, everything will be filled with CO2 anyway.
> 
> As to small buckets, I have bought a few of those 1-gallon bottles from
> Vinøl hobby. They are practical for small experimental batches - you
> really owe it to yourself to divide a batch into 3-4 portions, and
> ferment them with different yeasts. Everyone should do that experiment
> once, to gain a proper understanding of the importance of the yeast!
> 
> 
> ...beer anyway...
> 
>   -H
> 
> --
> Heikki Levanto   "In Murphy We Turst"     heikki (at) lsd (dot) dk
> 
> 
> 
> _______________________________________________
> Brygforum mailing list
> [email protected]
> http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
> To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]
>


_______________________________________________
Brygforum mailing list
[email protected]
http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]

Besvar via email