Blot lidt erfaringsudveksling... Jeg har prøvet at gære en stout med fire forskellige slags tørgær - to overgær og to undergær (har ikke lige i hovedet eksakt hvilke). Mens øllet stadig var ungt, var der tydelig forskel i smagen, men efter nogle måneders lagring blev de mere og mere ens i smagen. /Frank#8300
On 7/12/05, Peter Elkjær <[EMAIL PROTECTED]> wrote: > Tak skal du ha' Heikki. > Du ramte helt plet med hensyn til, hvorfor jeg vil dele mine bryg op. Tak > for det gode svar. > > VH Peter Elkjær > > -----Oprindelig meddelelse----- > Fra: Heikki Levanto [mailto:[EMAIL PROTECTED] > Sendt: 10. juli 2005 21:14 > Til: [EMAIL PROTECTED] > Cc: [email protected] > Emne: Re: [Brygforum] Størrelse på gærspande > > On Sun, Jul 10, 2005 at 11:39:58AM -0700, [EMAIL PROTECTED] wrote: > > Hvor stor betydning har størrelsen på gærspanden. Jeg vil gerne have > mulighed > > for, at køre lidt mindre bryg end 25 liter igennem, eller have mulighed > for at > > hælde 25 liter på 2 gærspande, forr at eksperimentere lidt. Kan jeg bruge > > mine 30 liters spande, eller skal jeg have mindre spande. Hvis det sidste > er > > tilfældet, er der en der ved, hvor jeg kan købe disse. > > Sure you can use a large bucket to ferment a small amount of beer. > probably it will be good for it. I seem to recall that some breweries > use very flat fermenters too. It should give the beer access to more air > just in the beginning of the fermentation, which is good. As soon as the > magic starts to work, everything will be filled with CO2 anyway. > > As to small buckets, I have bought a few of those 1-gallon bottles from > Vinøl hobby. They are practical for small experimental batches - you > really owe it to yourself to divide a batch into 3-4 portions, and > ferment them with different yeasts. Everyone should do that experiment > once, to gain a proper understanding of the importance of the yeast! > > > ...beer anyway... > > -H > > -- > Heikki Levanto "In Murphy We Turst" heikki (at) lsd (dot) dk > > > > _______________________________________________ > Brygforum mailing list > [email protected] > http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum > To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED] > _______________________________________________ Brygforum mailing list [email protected] http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]
