I mit seneste bryg (en brun ale) brugte jeg aromamalt og havde (måske) lidt samme oplevelse som dig - det virkede umiddelbart alt for volsomt og jeg tænkte at det skulle der vist skrues ned for ved næste forsøg. Men nu hvor den har stået på fustager i kun 14 dage smager den fint - faktisk overvejer jeg om næste omgang skal have en anelse mere aromamalt. Jeg synes at det er noget af det sjove - at smagen hele tiden ændrer sig. Nåmonnokomdet. /Frank#8300
On 7/11/05, Cream <[EMAIL PROTECTED]> wrote: > Mange tak til Andy Hørby for denne øl opskrift! > http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=M%F8rk%20hvede%20%D8l&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=1818&namesearch=&brewersearch= > > Den her smager fantastisk! Det var mit #2 bryg, og er blevet en Meget > Mørk Hvede Øl > > Selvom en del ting gik "galt": > - Jeg lavede 27,5 liter (endelig 20 liter efter 3 fermentering) > - jeg regnede ned til den mængde malt jeg skulle bruge: > - - Pale Malt 7 EBC 2,75kg > - - Dark Wheat 15 EBC 1,125kg > - - Wheat Malt 1,125kg > - - Cara Aroma 350 EBC 0,5kg > - men udfra filosofien om "jeg ville gerne have masser af smag og > styrke", så kom jeg bare 3kg, 2kg, 2kg og 1kg i. > - (ved efter tanke er 1kg cara aroma for meget til 27,5 / 20 liter.) > - XL smackpack som var smacked i forvejen (vidst ved afsendelsen fra > shoppen), og jeg lavede ikke gærstarter > - mit elektriske termometer fra føtex flippede helt ud, og målte 10-20 > grader for meget, så jeg havde store problemer med at justere > tempraturen, derfor gav jeg den rigtig god tid, så den fik vel 120 > minutter ved 55-70 grader, og derefter 60 minutter ved 70-80 grader. > - pga problemerne med termometeret, og at jeg var meget grundig med at > lade bundfaldet falde til ro, før jeg tappede det over. Og især at jeg > ikke havde noget ordentligt afkøling (bruser ned af siden på gryden), så > blev klokken 7 næste morgen inden jeg var klar til at komme gæren i og > gå i seng (MEGET TRÆT). (Jeg var først begyndt ved 16 tiden) > > Med en XL smack pack (som vidst var smacked et par måneder i forvejen), > begyndte gæringen først efter 24 timer. Al gæringen foregik på mit > værelse, hvor den stod fremme, ved temperaturer der vel har svinget > mellem 18-24 grader. > > Men så gærede den extremt voldsomt, at vandlåsen var næsten tom da jeg > vågnede (måske 1 cm tilbage i røret, men det blæste konstant ud gennem > det). Derefter var jeg nødt til at fylde mere vand på vandlåsen hver 30 > minut. Endlig forlængede jeg gærrøret med 15 cm opad med et par stykker > tape, så holdt det. (selvom det sprøjtede lidt). > > 2 dage efter havde den gæret næsten færdig (1 blob pr. 15 min eller der > omkring), og så omstak jeg den 2 gange, og fik bundfaldet sorteret fra. > > Efter 11 dage tappede jeg den på flasker (5g sukker pr. liter), og > stillede den til eftergæring på flasker.. > > - efter 1 uge smagte den ikke godt.. al for kraftig "mørk" smag, nærmest > som en porter > - efter 2 uger smagte den stadig ikke godt, stadig den kraftige mørke smag. > - efter 6 uger er den blevet meget mere rund i smagen, en tydlig sødme > med frugt toner er dukket frem, og den mørke smag er aftaget meget > betydligt. Den smager faktisk helt fantastisk, jeg kan næsten ikke lade > være med at tage et par flasker med når jeg besøger folk. (og den har > flot højt skum) > > Jeg gætter på at efter et par måneder mere, vil den være sublim. > > (efter min tekniske fiasko med min første bryg, hvor bundfaldet fik lov > at ligge i 20 dage, og bagefter kom med i flaskerne, så har den her #2 > øl virkeligt fået mig hooked på at brygge mere selv) > > Højt Skum > Kristoffer > > ps. jeg hører meget gerne fra folk med lignende oplevelser med cara > aroma (fx. om det er den der giver den meget mørke smag) > pps. jeg har lige lavet min 3' øl idag, en Dogme #3, og syntes det er > dejligt som det bliver nemmere og nemmere. > > > _______________________________________________ > Brygforum mailing list > [email protected] > http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum > To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED] > _______________________________________________ Brygforum mailing list [email protected] http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]
