I mit seneste bryg (en brun ale) brugte jeg aromamalt og havde (måske)
lidt samme oplevelse som dig - det virkede umiddelbart alt for volsomt
og jeg tænkte at det skulle der vist skrues ned for ved næste forsøg.
Men nu hvor den har stået på fustager i kun 14 dage smager den fint -
faktisk overvejer jeg om næste omgang skal have en anelse mere
aromamalt. Jeg synes at det er noget af det sjove - at smagen hele
tiden ændrer sig.
Nåmonnokomdet.
/Frank#8300

On 7/11/05, Cream <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Mange tak til Andy Hørby for denne øl opskrift!
> http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=M%F8rk%20hvede%20%D8l&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=1818&namesearch=&brewersearch=
> 
> Den her smager fantastisk! Det var mit #2 bryg, og er blevet en Meget
> Mørk Hvede Øl
> 
> Selvom en del ting gik "galt":
> - Jeg lavede 27,5 liter (endelig 20 liter efter 3 fermentering)
> - jeg regnede ned til den mængde malt jeg skulle bruge:
>   - - Pale Malt 7 EBC 2,75kg
>   - - Dark Wheat 15 EBC 1,125kg
>   - - Wheat Malt 1,125kg
>   - - Cara Aroma 350 EBC 0,5kg
> - men udfra filosofien om "jeg ville gerne have masser af smag og
> styrke", så kom jeg bare 3kg, 2kg, 2kg og 1kg i.
>   - (ved efter tanke er 1kg cara aroma for meget til 27,5 / 20 liter.)
> - XL smackpack som var smacked i forvejen (vidst ved afsendelsen fra
> shoppen), og jeg lavede ikke gærstarter
> - mit elektriske termometer fra føtex flippede helt ud, og målte 10-20
> grader for meget, så jeg havde store problemer med at justere
> tempraturen, derfor gav jeg den rigtig god tid, så den fik vel 120
> minutter ved 55-70 grader, og derefter 60 minutter ved 70-80 grader.
> - pga problemerne med termometeret, og at jeg var meget grundig med at
> lade bundfaldet falde til ro, før jeg tappede det over. Og især at jeg
> ikke havde noget ordentligt afkøling (bruser ned af siden på gryden), så
> blev klokken 7 næste morgen inden jeg var klar til at komme gæren i og
> gå i seng (MEGET TRÆT). (Jeg var først begyndt ved 16 tiden)
> 
> Med en XL smack pack (som vidst var smacked et par måneder i forvejen),
> begyndte gæringen først efter 24 timer. Al gæringen foregik på mit
> værelse, hvor den stod fremme, ved temperaturer der vel har svinget
> mellem 18-24 grader.
> 
> Men så gærede den extremt voldsomt, at vandlåsen var næsten tom da jeg
> vågnede (måske 1 cm tilbage i røret, men det blæste konstant ud gennem
> det). Derefter var jeg nødt til at fylde mere vand på vandlåsen hver 30
> minut. Endlig forlængede jeg gærrøret med 15 cm opad med et par stykker
> tape, så holdt det. (selvom det sprøjtede lidt).
> 
> 2 dage efter havde den gæret næsten færdig (1 blob pr. 15 min eller der
> omkring), og så omstak jeg den 2 gange, og fik bundfaldet sorteret fra.
> 
> Efter 11 dage tappede jeg den på flasker (5g sukker pr. liter), og
> stillede den til eftergæring på flasker..
> 
> - efter 1 uge smagte den ikke godt.. al for kraftig "mørk" smag, nærmest
> som en porter
> - efter 2 uger smagte den stadig ikke godt, stadig den kraftige mørke smag.
> - efter 6 uger er den blevet meget mere rund i smagen, en tydlig sødme
> med frugt toner er dukket frem, og den mørke smag er aftaget meget
> betydligt. Den smager faktisk helt fantastisk, jeg kan næsten ikke lade
> være med at tage et par flasker med når jeg besøger folk. (og den har
> flot højt skum)
> 
> Jeg gætter på at efter et par måneder mere, vil den være sublim.
> 
> (efter min tekniske fiasko med min første bryg, hvor bundfaldet fik lov
> at ligge i 20 dage, og bagefter kom med i flaskerne, så har den her #2
> øl virkeligt fået mig hooked på at brygge mere selv)
> 
> Højt Skum
> Kristoffer
> 
> ps. jeg hører meget gerne fra folk med lignende oplevelser med cara
> aroma (fx. om det er den der giver den meget mørke smag)
> pps. jeg har lige lavet min 3' øl idag, en Dogme #3, og syntes det er
> dejligt som det bliver nemmere og nemmere.
> 
> 
> _______________________________________________
> Brygforum mailing list
> [email protected]
> http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
> To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]
>


_______________________________________________
Brygforum mailing list
[email protected]
http://www.haandbryg.dk/mailman/listinfo/brygforum
To get off the list, send a blank mail to [EMAIL PROTECTED]

Besvar via email