17.7.2013 22:48, Seppo Pirhonen kirjoitti:
Suositeltavia tapoja vaippavirran katkaisuun?

http://www.dxing.info/equipment/coax_leadin_bryant.doc

Parvekkeelta on n. 30 m maahan, eli pieni pulma saada ainakaan hyvää maata. Kokemukset sähköverkon suojamaasta ei ole hirmu rohkaisevia. Vesiputkistoja en ole kokeillut.

Tallensin koko MW-alueen kokeillen eri vaihtoehtoja. Vaipan maadoitus koksun puolesta välistä ei vaikuttanut mitään eikä myöskään kuristin loppupäässä (koska häiriöt tulee enemmän rx:n läheltä eikä antennisyöttöpisteestä). Sen sijaan rx-päässä vielä toinenkin kurisitin peräkkäin vaimensi häiriötä.

Yksi mahdollinen häiriöiden lähde minun tapauksessa voi olla myös n. 10 m päässä parvekkeesta oleva puhallinmoottoreiden taajuusmuuttajakäytön kaapelointi, jossa näyttäisi, että moottorikaapelin vaippa on maadoittamaton.

Joo, ne on pahoja. Kilometrin päästä tuli kovat pärinät, kun vaippa oli jätetty irralleen. Häiriöt hävisi, kun laittoivat maadoituksen kuntoon.

73, MR

489/SJP