 From: ilkka suni <is....@pp.inet.fi>
To: Suomalaisten DX-lista <dx@hard-core-dx.com>
Sent: Thursday, July 18, 2013 2:17 PM
Subject: Re: [DX] Fw:  Kokemuksia Wellbrook ALA-1530S+:sta?

Ketään eli mitään julkistahoa ei enää nykyisellään taida
oikein kiinnostaa radiokuuntelijoiden rutinat, tai ylipäätään
maanpäällisen jakeluverkon toiminta FM:n jakelutekniikkassakin, Ylekin
kun enää on pelkkä asiakas. Eikä kukaan "normaali" ihminen enää
kotioloissaan kuuntele HF-aluetta.

Toista "se oli" ns. vanhan liiton aikaan, kun kansalla vielä ei
ollut vaihtoehtoinaan digitaalisia eri jakelukanavia, joiden kautta
radiota seurata.

30 vuotta sitten, minua rassasi rutina HF-alueella. Paristot Satellitiin
ja poukkoilemaan ympäri kylää. Satellitin ferriitin avulla sitten
paikansin häiriölähteeksi 20 kV avolinjan muuntajan, jossa ilmeisesti
jokin eristin/liitos fuskasi pienimuotoista valokaarta. Soitin
paikalliselle sähkölaitokselle ja mainitsin, että häiriö vaikeuttaa Ylen
keskiaaltotaajuuksien kuuntelua. Laittoivat häiriön ojennukseen.

Uusi ilmiö QTH:ssani on jokin verkkotaajuinen taukoamaton sirkkeli, joka
tunkee FM-alueellekin. Häiriön kaikkivoipaisuuden huomasin, kun taannoin
SWR/R Hamia kuuntelin. Sangean ATS-808:lla ilman ulkoantennia, SWR ja
ylipäätään HF-alue peittyi sirkkelin surinaan.

Miten lie etäluettavat sähkömittarit? Minkälaista radiotaajuista häiriötä
nuo aiheuttanevat?

73, IS