Kini sudah seminggu lebih orang memperkatakan mengenai kejadian serangan
berani mati di Menara Berkembar New York dan juga bangunan berbentuk Polygon
Bersegi Lima yang cukup gah seantero dunia, yang diberi nama bangunan
PENTAGON.

Saya kira, sudah jenuh orang membicarakan mengenai serangan ini; saya sendiri
dek kerana terlalu banyak sangat menjelah internet dari CNN.com,
Independent.co.uk hinggalah kepada laman-laman picisan seperti Utusan Malaysia
Online dan thestar.com.my, maka tepu lah sudah ruang pemirian ini hinggakan
tak tau nak kata apa lagi dah apabila diajak orang bersembang mengenai perkara
ini.

Malam tadi, selepas majlis bacaan Yassin kat Masjid, ada sedikit jamuan, ada
hamba Allah buat kenduri. Pada asalnya, ketika mula membaca Yassin tu, ketika
dicuit bahu oleh seorang jemaah sebelah bertanyakan tujuan apa majlis Yassin
itu, saya jawab: "Entah (memang saya tak pasti sebab datang lewat sikit),".
Kemudian saya kata:

"Tak apalah, kita buat ikut niat masing-masing".

Lalu, antara sedar, terlintas niat di hati kecil saya memohon ke hadrat
Illahi, moga-moga dengan berkat bacaan Yassin itu akan dapat memberi kekuatan
kepada tentera-tentera Allah di Afghanistan sana dalam membuat persediaan
menghadapi serangan Amerika yang bakal tiba itu.

Selepas majlis bacaan Yassin, saya ditakdirkan makan setalam dengan Tok Imam;
belum pun sempat saya suapkan nasi ke mulut, beliau bertanya:

"Bila agaknya depa nak serang nie?"

Walaupun tak disebut Amerika atau pun Afghanistan, tapi saya tau itulah yang
beliau maksudkan. Belum sempat saya menjawab, beliau menambah:

"Ha, biaq pi depa serang tengok, amboi mak Amerika nie, nak cari pasal
sangat!!"

Begitulah tuan-tuan, kalau kita bersembang dengan masyarakat Islam di Malaysia
ini, rata-ratanya memang 100% di belakang Bin Ladin dan kerajaan Afghanistan;
cukup jarang dan setakat ini belum lagi yang saya temui menyokong Amerika,
kalau ada pun cumalah seorang mangkuk hayun sesat dalam sebuah mailing list di
Internet yang tergamak mengutuk dan menghina tentera-tentera Allah hinggakan
sanggup beliau menulis "Fuck the Jihad"!

MANUSIA MALAUN MACAM TU KALAU ADA SAPA-SAPA JUMPA, PI CEKUP DIA, BAWAK PI  NEW
YORK WTC,  CAMPAK TURUN DARIPADA TINGKAT ATAS SEKALI, KEPALA KE BAWAH KAKI KE
ATAS, BIAQ HANCUQ BERKECAI - BARU ADA AKAL!!!

Mengikuti perkembangan isu serangan Amerika ke atas Afghanistan ini sebenarnya
amat menarik sekali, tidak seperti di ketika peperangan menentang pencerobohan
Russia dulu, di kala itu kita tidak ada kemudahan Internet seperti hari ini
menyebabkan tidak semua berita sampai kepada kita dan kalau sampai pun mungkin
sudah diedit oleh CNN atau pun oleh anak angkatnya di RTM. Kali ini, kita
bebas untuk menjelajah ke mana-mana laman untuk mendapat maklumat yg terbaru
dan mutakhir.

Saya sendiri, pada malam pertama dan kedua, melangut juga di kaca TV untuk
melihat perkembangan-perkembangan terkini, malangnya masuk hari yang ketiga,
tekak saya jadi loya macam nak termuntah apabila berita utamanya bukanlah
perkembangan terkini di New York, tapi penuh dengan serangan-serangan politik
terhadap PAS.

Sejak hari itu, saya sudah tidak lagi melihat TV, semuanya saya ikuti live
melalui Internet. RTM /TV3 pun satu hal, lain kali bagilah laluan sikit untuk
hamba rakyat mengikuti berita terkini, kalau nak sembang pasal politik
tempatan, tunggulah lain kali bila ceritanya sudah reda sikit!!

Cumanya bila masuk thru internet, banyak sangat maklumat yang masuk hinggakan
kita sendiri jadi bercelaru; antara yang paling bercelaru ialah apabila saya
lihat dalam kebanyakan mailing-maling list tempatan, kebanyakan netters seakan
cenderung dengan theory bahawa Osama Bin Ladin tidak terlibat tetapi yang
merancang semuanya ini adalah puak-puak Mosaad Yahudi, dengan tujuan supaya
Amerika anti Islam dan terus menyebelahi Negara Yahudi.

Saya rasa, saya tak berapa bersetuju dengan theory berkenaan; bagi saya kalau
sungguh Yahudi nak buat dengan tujuan untuk menimbulkan kemarahan dan
kebencian rakyat Amerika terhadap orang-orang Islam, mereka tidak perlu
mengebom Pentagon atau pun NYWTC; cukuplah sekadar mereka menghantar
Sniper-Sniper mereka untuk membunuh George Bush atau pun Dick Cheney, kemudian
buatkan bukti dan jalan cerita bahawa ianya dilakukan oleh kumpulan Al-Qaida
pimpinan Osama. Lagi pun, kita semua tahu, Yahudi memang tidak menyokong
George Bush semasa beliau bertanding dengan Al-Gore dulu. Sekurang-kurangnya
pembunuhan G.Bush akan dapat dijadikan serampang dua mata, pertama menimbulkan
kemarahan rakyat Amerika terhadap Islam dan kedua menghapuskan Presiden
Amerika yang tidak cenderung kpd polisi pro-Israel.

Kerana itu saya berpendapat serangan itu bukan dilakukan oleh Yahudi, tapi
sebaliknya oleh satu kumpulan lain yang begitu bijak mengatur langkah
hinggakan sampai hari ini Amerika tidak dapat menjumpai bukti kukuh untuk
mengaitkannya dengan Bin Laden, cuma main serkap jarang saja.

Mungkin kerana itu, dalam keadaan kekurangan bukti, Amerika terpaksa mencipta
berbagai bukti dan jalan cerita untuk menyakinkan rakyat mereka dan juga dunia
bahawa Bin ladenlah yang bersalah dalam serangan berkenaan. Hasilnya kita
lihat berbagai versi cerita yang sesetengahnya tidak masuk akal sama sekali,
sebagai contohnya penemuan passport salah seorang perampas k/terbang berkenaan
di celah-celah runtuhan NYWTC; adalah agak tidak logik untuk menemui sekeping
passport seorang hamba Allah yang hancur berkecai badannya sedangkan dalam
masa yg sama masih ribuan mangsa belum lagi ditemui.

AMERIKA PERLU MENCIPTA BUKTI,  TIDAK ADA KERAGUAN MENGENAINYA!!

Pun begitu, kalau kita mengikuti perjuangan Bin Laden dari awal, kita akan
tahu bahawa serangan itulah adalah lanjutan daripada Pengisyhtiharan Perang
Bin Laden terhadap Amerika Syarikat bertarikh 20/04/1998 bersamaan Isnin
22/12/1418 yang cukup terkenal itu. Deklarasi itu tuan-tuan boleh dapatkan
dari berbagai website dan forum diskusi di internet.

Berikut saya terjemahkan saya kasar beberapa petikan daripada Deklarasi
perangnya itu untuk menunjukkan kenapa saya yakin bahawa serangan itu
dilakukan oleh Pejuang-Pejuang Jihad Islam (cumanya tidak pasti dari kumpulan
mana) dan bukannya oleh konspirasi sulit Yahudi:

Ucap Bin Laden:

"Selawat dan salam atas junjungan Nabi kita Muhammad saw yg telah bersabda:

"KALAU AKU MASIH HIDUP, PASTI AKU AKAN USIR ORANG-ORANG YAHUDI DAN NASRANI
DARI JAZIRAH ARAB"
(Shahih Muslim)

[Nota: inilah titik tolak kenapa Bin Laden mengisytiharkan perang terhadap
Amerika, kerana setelah tamat Perang Iraq-Kuwait, Amerika telah mendapat
pangkalan tetap di Arab Saudi - inilah yang menimbulkan kemarahan Bin Laden
bersesuaian dengan hadith nabi di atas]

Kata Bin Laden lagi:

"Syaikh Maulana yg mulia..
Sudah tidak diragukan lagi betapa yg disimpan oleh Barat Salibisma berupa
kebencian lama dan permusuhan abadi terhadap org2 muslim. Sejak kebangkitan
Nabi kita Muhammad saw sampai hari ini , permusuhan itu tidak mungkin padam
dikeranakan timbul dari hasad dan kesesatan  yg telah disebut Allah dlm
firmanNya :

"Sangat senanglah sebahagian besar Ahli Kitab kalau mampu mengeluarkan kalian
setelah beriman menjadi org2 kafir kerana hasad dengki dari diri mereka,
setelah terang kebenaran itu bagi mereka"..(albaqarah 109)

"Dan sama sekali tidak akan redha org2 Yahudi dan Nasrani samaai engkau
mengikuti agama mereka. Kaakanlah sesungguhnya petunjuk Allah itu petunjuk yg
sebenarnya. Dan seandainya engkau ikuti hawa nafsu mereka, sesudah datang
kpdmu imu, maka tidak ada dari Allah utkmu perwalian dan pertolonganNya."
(alBaqarah 120)

"Nyaris mereka berjaya mencemar kemuliaan Nabi Muhammad Rasulullah saw. Dan
memerangi para sahabatnya dan Islam di jazirah Arab yg dengannya Allah
mengalahkan mereka. Mereka menghidupkan kembali permusuhan itu pada pasukan
perang salib yg terkenal itu yg menceroboh ke negeri Syam dan Mesir, namun
mereka kembali dgn kerugian yg besar ketika menghadapi tentera Solahuddin. Di
barat pun mereka menyerang ummat Islam sehingga jatuhlah Andalusia (Sepanyol)
di tangan mereka sehingga ke hari ini. Dan menyerbu kembali melawan Islam
dalam rangkaian pasukan perang salib modern dgn 'penjajahan' yg mengangkangi
sebahagian besar dunia Islam sampai Allah mengeluarkan mereka."

[Nota: rupa-rupanya perjuangan beliau ini adalah kesinambungan kepada Perang
Sabil yang telah berlangsung berabad-abad lamanya]

Mengaitkan Perang Sabil itu dengan keadaan hari ini, beliau berkata:

" Mereka menyerbu pula akhir2 ini dgn kedatangannya bersama-sama tentera
yahudi dan nasrani dan org2 musyrik beserta org2 munafiq yg saling mengadakan
perjanjian bersama-sama mereka utk menjajah Jazirah Arab bagi menundukkan
jantung dunia Islam dgn alasan membebaskan Kuwait. Mereka membangunkan
pengkalan2 tentera laut darat dan udara di atas negara Haramain (2 tanah suci
- Mekah dan Madinah) dan negara umat Islam yg lainnya. Kapal induk perang
paling besar berada di jarak beberapa batu dari Kaabah yg mulia. Ratusan ribu
tentera Amerika berkeliaran di atas Jazirah Arab, mengibarkan di atasnya panji
'atheism' dan kekufuran . Mereka kerjakan kemaksiatan dan kekejian di tanah
Arab, bendera2 pun mereka pacakkan di beranda tanah air itu."

"Kamu wahai Maulana Syaikh"

"Sesungguhnya kamu mengetahui bahwa keberadaan org2 kafir musyrik, sekalipun
mereka bukan dari golongan tentera yg memerangi Islam, di Jazirah Arab adalah
tidak dibolehkan menurut agama Islam, perkara itu (membenarkan) bertentangan
dgn wasiat Nabi saw.,ketika beliau berada di atas katil menjelang kematian.
Wasiat ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari, dari Ibnu Abbas r.a beliau berkata,

"Hari Khamis ,...apa hari Khamis itu? Kemudian menangis sampai airmatanya
membasahi batu2 kecil (di bawahnya), aku bertanya apa maksud hari Khamis itu?
Mungkin keras sakitnya Rasulullah saw, namun beliau bersabda...beliau
memerentahkan dgn 3 perkara, di antaranya:

"Usirlah org2 musyrik dari negeri Arab..." ...sampai akhir hadith (Hadith
riwayat Bukhari) "

"Bagaimana tidak diusir? Mereka datang dgn ribuan tentera dan puluhan armada
tentera udara maupun laut? Bagaimana pula mereka menginjak-nginjak bumi
pelindung Baitullah yg suci, yg Nabi kita pula telah mengharamkannya utk
musyrikin? Bagaimana mungkin mereka org2 kafir najis itu mengotori bumi suci
yg mana jasad Nabi saw yg mulia itu disemayamkan di sana? Pasti Allah tidak
redha perkara tersebut berlaku sebagaimana setiap mukmin pun tidak meredhainya
kerana cinta Allah dan RasulNya dan menghormati syiar2Nya yg ada di bumi ini."

"Bagaimana mungkin salah seorang dari kaum muslimin ini ada yg mahu menerima
atau redha menjadikan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi yg mulia  itu sebagai
barang gadaian, dicengkam oleh tangan org2 nasrani Amerika itu?"

"Beginikah?.... tempat2 suci itu lenyap..?  Apakah mungkin tanah suci Allah
itu telah menjadi kotor penuh kotoran najis serta kejahatan serta penuhnya
khamr2(arak/todi) Amerika. Mereka tidak ubah seperti babi2 yg makan dan minum
di atas tanah suci umat Islam, melakukan perkara2 tak bermoral, dibangunkan
gereja2 di kem-kem tentera dan di pacakkan salib di sana. Apakah mesti tersisa
iman walaupun sebiji atom di dalam hati org2 yg tidak ada perhatian dlm
masalah ini? Apalagi yg tidak peduli dgn bencana yg menimpa umat Islam hari
ini?"

BEGITULAH SEBAHAGIAN LUAHAN PERASAAN BIN LADEN TERHADAP AMERIKA YANG
MENGGAMBARKAN DENDAMNYA YANG TIDAK BERBELAH BAHAGI LAGI KEPADA AMERIKA!!

Deklarasi Bin Laden ini akhirnya menjadi buah mulut dan idola kepada jutaan
penduduk Islam khususnya mereka yang berada di bumi Arab. Wartawan
Independent, Robert Fisk merasa cukup kagum dengan karismatik yang ada pada
Bin Laden. Beliau menulis:

"You had only to listen to the thousands of cassette tapes of his voice
circulated clandestinely around the Middle  East" [15/9/01]

["Untuk mengetahui pengaruh Bin Laden ini, anda cuma perlu mendengar kaset
ucapan beliau yang ribuan jumlahnya beredar secara senyap di Timur tengah
sana"]

Apabila ditanya oleh Robert Fisk mengenai deklarsi perangnya terhadap Amerika
ini, Bin Laden berkata:

"Apabila 60 orang Yahudi mati dalam serangan berani mati pada tahun 1996,
seluruh dunia berkumpul di UN dalam masa 7 hari untuk mengutuk serangan
tersebut, tapi kematian 600,000 kanak-kanak Iraq hasil sekatan PBB (Amerika),
tidak ada pula tindakan yang sedemikian. Membunuh kanak-kanak Iraq itu dikira
sebagai Perang Sabil barat terhadap Islam. Kami, orang2 Islam tidak sukakan
regim Iraq tapi kami menganggap rakyat Iraq dan kanak-kanak mereka seabagai
saudara kami, dan kami mengambil berat mengenai nasib mereka. Kami juga yakin
perjuangan kami menentang Amerika adalah lebih mudah berbanding dengan
peperangan menentang Soviet Union kerana sebahagian Mujahideen kami turut
terlibat dalam peperangan menentang Amerika di Somalia tempoh hari, mereka
cukup terkejut kerana tentera Amerika cukup mudah dikalahkan begitu saja. Ini
menyakinkan kami bahawa tentera-tentera Amerika tidaklah sehebat mana"  - [
The Independent.co.uk 15/9/01].

Dalam artikel yang sama, apabila ditanya oleh Robert Fisk mengenai pandangan
rakyat Amerika terhadap tindakan beliau mengisytiharkan perang terhadap
Amerika itu, beliau berkata:

"It does not worry us what the Americans think.  What worries us is  pleasing
Allah"

[Apa yang rakyat Amerika fikir, itu tak penting,; yang paling penting kepada
kami ialah mencari keredaan Allah SWT]

Itulah serba sedikit cerita mengenai Bin Laden yang sempat saya kutip di
celah-celah berbagai berita di dalam Internet; saya rasa cerita-cerita seperti
ini takkan mampu saya temui di CNN atau pun thru RTM.

Syukur kepada Allah SWT yang menghidupkan kita di zaman Internet dan Terima
Kasih kepada YAB Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad yang menggalakkan rakyat
menggunakan Internet; keranamu kami dapat mengikuti perkembangan Jihad secara
live dari seluruh pelusuk dunia. Moga sedikit rasa terimakasih kpd Dr Mahathir
ini akan mampu membuka pintu hatinya untuk membebaskan para Mujahideen di
Kamunting sana, dan seterusnya secara senyap-senyap membuka laluan kepada
mereka untuk berhijrah ke bumi barakah Afhanistan. Saya doakan dengan berkat
surah Yassin yang kami baca malam tadi, moga-moga Allah SWT akan membuka pintu
hati beliau. Amin!

Akhir kalam, kesimpulan daripada tulisan saya ini, mungkin mampu menjawab
beberapa siri perdebatan peribadi dengan teman-teman yang tidak bersetuju
kenapa saya katakan Bin Laden memang terlibat secara tidak langsung dalam
serangan ini. Kegagalan Amerika mencipta bukti-bukti kukuh hanya menunjukkan
kehebatan pasukan berani mati itu mengatur strategi hinggakan mampu
menghilangkan jejak-jejak diri.

Apa pun hujjah yg diberi, saya tetap berpendapat Bin Laden menjadi inspirasi
kepada serangan berani mati ini, jika dunia ingin menuduh beliau sebagai
penjenayah, maka tuduhlah apa saja kpd beliau, seperti mana kenyataan beliau
kpd majalah The TIME dalam satu interview pada tahun 1998 apabila ditanya
apakah beliau terlibat dalam serangan bom ke kedutaan Amerika di Afrika. Jawab
beliau:

"If the instigation for jihad [holy war] ... is considered a crime, then let
history be a witness that I am a criminal," he said. "Our job is to instigate
and, by the grace of God, we did that, and certain people responded to this
instigation."

["Jika menghasut orang untuk berjihad dikira sebagai satu jenayah, maka
biarlah sejarah menjadi saksi bahawa saya adalah seorang penjenayah. Kerja
kami sebagai orang islam ialah untuk menyeru kdp jihad, dan dengan keizinan
Allah, kami lakukannya;  kemudian ada orang muncul untuk menyahut seruan
berkenaan]

Maka, sama juga seperti serangan di Kedutaan Amerika tersebut, serangan berani
mati di New York minggu lepas adalah juga hasil seruan jihad yang dicanangkan
oleh beliau itu; cumanya untuk seketika ini kita masih belum tahu kumpulan
mana yang menyahut seruan tersebut.

Jika Amerika mahu menyerang Afghanistan, mereka mungkin layak berbuat
demikian; cumanya sebagai seorang hamba rakyat marhain yang mewakili pendapat
rata-rata rakyat bawahan beragama Islam di Malaysia ini, kita ingin melahirkan
rasa simpati kepada perjuangan Bin Ladin dan rakan-rakan. Moga rahmat Allah
SWT akan sentiasa bersama mereka.
Amin!

Wassalam,
Ru Antara