El Dilluns 13 Juny 2005 20:29, Pere va escriure:
> Les paraules no son pas per a agafar-les al peu de la lletra coi ;-) .

Les metàfores no.  Sempre demanen complicitat de l'altre costat.  Per això són
perilloses.  Ho se quan les uso i intento aclarir els matisos, però no
serveix de gaire amb qui no vol que serveixi.

> Però el simple fet de conèixer una alternativa (tot i no ser dos
> alternatives en igualtat de condicions) si que et permet escollir, i
> escollir es llibertat, no?
>
> Estrictament esclavitut no es el contrari de llibertat, però crec que
> val per a diferenciar tot el que hi ha al darrera del programari lliure,
> no?

S'ha donat moltes voltes a si convé o no usar la paraula esclau.  No se n'ha
trobat cap millor.  Potser per qüestions d'idioma no està gaire depurat
--s'admeten suggeriments-- perquè la discussió és internacional.  En el
nostre cas captiu també reflecteix la idea, però també hi ha problemes: té
connotacions militars afegides de les que podem prescindir.  Esclau està
clar:

«El qui està sota el domini absolut d'un amo; persona privada de tota
llibertat i sotmesa a la voluntat d'un altre.» (DCVB.iecat.net)

És just el que passa a la Societat de la Informació quan s'usa programari
privatiu (si qualcú ho dubta, que llegeixi la llicència que va acceptar).

Per tot plegat i per evitar l'associació amb el món físic que està a la nostra
cultura, es va dir que bastava aclarir que esclau no és una analogia, perquè
la esclavitud física és més terrible que la virtual. Aquí ho he fet. Ha
servit en alguns casos.  En altres no servirà de cap manera, però no és
important: no canviarà la realitat que es vol transmetre amb la metàfora.

> Cada dia considero mes important, llegir quelcom sobre el programari
> lliure (hi ha milers de llocs on llegir-ne informació seriosa) abans
> d'embrancar-se en ell. Et dona una empenta de mes. Almenys ami, es clar.
>
> I segur que algunes vegades pot incomodar el llenguatge de gent del mon
> del programari lliure, poder si, però es com la tònica, al principi no
> agrada, però després, :-)  . Be no se si es molt afortunada la frase,
> però ..

Cal que s'entengui que no estem venent res ni es vol fer adeptes a res
irracional com ho són les religions.  No és la nostra culpa que la mentalitat
d'una societat judeocristiana mercantilista vegi religió i negoci darrere
d'on no n'hi ha.  A altres llocs del món el mateix programari lliure és
percebut d'una altre manera, i és el mateix programari lliure.  Les fòbies i
filies de cadascú juguen un paper important i no és fàcil desprendre-se'n.
Però no per això ho deixarem estar.  En realitat no té tant mèrit explicar-ho
encara que hi hagi rebuig. A les escoles hi ha milers de professors que
expliquen coses a milers de persones que els menyspreen i que no voldrien
estar allà. Ho fan per una mai ben pagada ni reconeguda vocació d'educar.

Hem acceptat socialment que cal educar obligatòriament a persones fins a
l'ESO. Ja està.  Després és opcional, però s'enganya qui no reconeix que
encara queden moltes coses per aprendre.  Algunes no s'ensenyen a cap escola.
Estem disposats a que algú ens les ensenyi?  No tothom, però en pitjor: un
nin es pot sentir culpable per no complir el que socialment està acceptat com
la seva obligació, però una persona gran es pot sentir ofesa: "què em ve a
ensenyar aquest ara!"

Amb el programari lliure no volem vendre res.  Es tracta d'educar en una
ciència transversal que afecta a totes les ciències que *sí* s'ensenyen a les
escoles.  No és de bades que es diu que el programari és el major repositori
de coneixement humà en aquest moment.

L'educació és perquè el desconeixement ens ha portat fins a una situació en
que perillen massa coses importants. Algú va veure el reportatge del C33 la
matinada de diumenge?  Jo no, però un que ho va veure ens ho va contar:

«Intentaven mostrar els dispositius d'emmagatzament digital com un
objecte a evitar, com si la pèrdua d'informació fos culpa del
dispositiu. També han perlat dels formats de "word" que es tornen en
qüestió d'un o dos anys en obsolets i _s'ha de fer_ una migració cap
al nou format.

Pareix que no saben que hi ha estàndards, formats documentats i
programari lliure que pot llegir/escriure aquests tipus de fitxers.»

Idò sí, pareix que no ho saben :(

Si tot això s'ensenyés bé a les escoles i formés part del nostre substrat
cultural, com passa amb la gramàtica o la física, p.e., no faria falta cap
iniciativa educativa privada.  Però malauradament no és el cas.  Això és molt
nou i encara fa bo anar pel món declarant-se tecnoanalfabet.  Alguns trobem
que cal educar, es vulgui o no --amb l'educació no sol·licitada sol ser "no".

Fa més falta --encara que sembli el contrari-- a mida que el Linux progressa.
Les les Megacorp estan intentant que amb un 'Linux guai' arribin programes
privatius que els facin imprescindibles per usuaris captius.  Per això cal
parlar / educar sobre llibertat i ètica i res més.

Demanar-nos comportament de venedors encorbatats em sona a un pare dient al
professor del fill que no és comercialment correcte renyar als alumnes.  "Són
clients!"  Als USA hi ha escoles que són comercialment correctes i venen
diplomes.  Allà un món comercialment correcte està a l'abast dels que el
poden pagar --que després funcioni, el diploma i la societat, és una altre
història; però ja passa amb les coses de consum.

Per descomptat, al tractar-se d'una iniciativa educativa personal d'alguns, no
és gens obligatòria.  Per no aprendre basta amb esborrar missatges.  Com dic
dalt, el rebuig no haurà estat res, sobretot si és comparat amb el que passen
els professionals de l'ensenyament i per coses que tothom troba necessàries,
una percepció que encara no ha arribat per la informàtica.

Però abans de botar-se-la, cal recordar un pic més que la ignorància (sobre
bits i sobre qualsevol cosa) ens posa en mans dels oportunistes que cerquen
fer-nos captius.

--
Benjamí
http://weblog.bitassa.net