On Mon, 15 Feb 1999, W.Glowacki wrote:
> Droga Pani,
> Obie nazwy "Vanhong" i "Canchina" przytoczone za The Vancouver Sun z maja-
> "Cantonese and Mandarin spoken here. English too".
> A moze  Pani obejzy sobie kopie  do pracy z Royal Bank? "No white should
> apply".

Bogaci etniczni Chinczycy (glownie z Filipin, Malezji, Indonezji i t.p.)
kupuja 'business visas' ($ 500,000 jako wklad bankowy, ktory zreszta mozna
wkrotce wycofac) przyjezdzaja w duzych (ostatnio jest juz trudniej)
ilosciach rowniez do Zachodniej Australii, o czym juz pisalem. Aby
zaoszczedzic na prywatnych gimnazjach wykupuja domy w drogich z reguly
dzielnicach, ktore naleza do rejonow najlepszych szkol panstwowych
(bezplatnych), przez co inicjuja swoiste (ale luksusowe) getta, za ktore w
przyszlosci zapewne bedzie sie winic gospodarzy :-)

Moja corka przypadkowo znalazla sie w takiej szkole z _wiekszoscia_
chinska w jej klasie. Arogancja tej wiekszosci nie miala miary, n.p. po
maturze Chinczycy odmowili bialym udzialu w pamiatkowej fotografii, a
conajmniej 40-50% pobieralo zasilek dla ubogich studentow i sie tym w
dodatku chwalilo. Uczniowie chinskiego pochodzenia w dodatku sciagaja w
sposob zorganizowany, co bylo nie do przelkniecia dla naiwnych
australijczykow. Pobieranie zasilkow bylo mozliwe, poniewaz ojcowie ciagle
prowadzac byznesy w Malezji czy na Filipinach nie placili podatkow w
Australii, a zony i babcie z dziecmi (konfiguracja 90 % rodzin) nie majac
na miejscu dochodu spelnialy formalnie kryteria zasilkowe. Tak z 30%
tychze uczniow juz w klasie maturalnej zakupilo sobie nowe samochody
sportowe (zawsze i tylko w kolorze czerwonym - ten kolor jest tutaj bardzo
wazny z jakichs powodow), a najczestszym prezentem na urodziny skosnookich
kolezanek corki byla ...  operacja wyprostowania powiek przeprowadzana w
Singapurze.

Czy jest podobnie w Vancouver'ze?

Pisze o tym z pewnym podziwem, ale nie zdziwie sie, gdy po kilku latach
spoleczenstwo australijskie zacznie wyciagac jakies wnioski, oczywiscie
zupelnie nieuzasadnione :-)

Pozdrawiam-
Krzysztof Cena

Odpowiedź listem elektroniczym