Panie Wilhelmie,

Znalazlem taka oto wypowiedz ksiedza Musiala, ktora nieco rozjasnila
mi cala sprawe:

"Po glebokim oddechu ulgi, ta bluzniercza zabawa w krzyze zakonczyla sie,
wrócilismy do punktu wyjscia. Bo problem zwirowiska, to problem obecnosci
tam wielkiego, 9-metrowego krzyza, postawionego 10 lat temu bez zezwolenia
Kosciola i czyjegokolwiek. Nie jest to krzyz papieski. to nie wystarcza,
ze Jan Pawel II odprawil przy nim msze, i to w Brzezince, zeby tak go
nazwac. Bylby papieski, gdyby papiez powiedzial, ze posyla ten krzyz na
zwirowisko. Inaczej wszystkie miejsca, które Ojciec Swiety odwiedzil w
swiecie, mozna by nazwac papieskimi, co jest absurdem. Nie jestem wrogiem
krzyza, jestem wrogiem tego krzyza, postawionego tam, by pokazac Zydom, ze
to my jestesmy panami miejsca. Ten krzyz widoczny jest terenu obozu, z
bloku XI, bloku smierci. To rani Zydów, którzy godza sie na obecnosc na
zwirowisku symbolu religijnego, który nie bylby demonstracja potegi i
monumentalnosci."

> Czy ma Pan dostep lub czytal Edgara M.Bronfmana "The making a Jew"? Jezeli
> nie, to tak wynika z tej ksiazki, ze Zydzi roszcza sobie pretensje do
> CALEGO TERENU tak obozu jak i przyleglosci. Problem w tym, ze przyleglosci
> nie sa uwarunkowane niczym, ani obszarem(km2), ani tez wielkoscia kompleksu
> obozowego. Na dobra sprawe, nazwa Auschwitz tlumaczy wszystko. Zadne inne
> tlumaczenia nie przemawiaja, chocby tylko z prostej przyzczyny stanowiska
> polskich wladz.

Czy krzyz (lub pomnik) mniejszych rozmiarow nie bylby kompromisem?
Chyba, ze rzeczywiscie chodzi o to co ks. Musial nazwal "demonstracja
potegi...", wtedy oczywiscie mamy problem.

Inna sprawa: czy rzeczywiscie obrazac moze cos co jest widoczne z terenu
obozu? Szczerze mowiac nie wiem. Trudno mi sie postawic w sytuacji Zyda
zwiedzajacego oboz. Trudno tez znalezc jakas analogie, ktora by mogla nam
takie odczucia przyblizyc.

B Rajwa

Purdue University Cytometry Laboratories
1515 Hansen Hall, B050, West Lafayette
IN 47907-1515, USA, tel. (765) 494-0757

Odpowiedź listem elektroniczym