On Thu, 11 May 2000 16:50:29 MET, Andrzej Szymoszek
>  Z przyjemnoscia spelniam prosbe mojej...to znaczy...no, Uty ;)

Nalezy te informacje sprostowac. W czasach dawnej Rzeczypospolitej
Gdansk lezal w Polsce i byl jej czescia tak samo, jak Krakow,
Warszawa, czy Wilno. W 1793r w wyniku agresji zbrojnej
dokonanej przez Prusy i Rosje, Polska zostala zmuszona do oddania
wielkich czesci swoich terytoriow zaborcom. Gdansk, Torun oraz
cala Wielkopolska, kolebka panstwa polskiego, zostaly wowczas
zajete przez Prusy.

Krol Prus Fryderyk Wilhelm, ktory wczesniej podpisal przymierze
z Polska przeciw Rosji, zdradzil Polske i wsparl agresje rosyjska
z 1792 roku umowiwszy sie z Rosja w tajnym traktacie z 7 sierpnia
1792r, ze otrzyma w zamian za odstapienie od sojuszu z Polska
znaczne polskie terytoria. Jesienia 1792r armia pruska
wkroczyla do Polski i zaczela zajmowac upatrzone przez
Fryderyka ziemie dokonczajac w ten sposob dziela zniszczenia
wczesniej zaczetego przez Rosje.

Podobnie jak w czasie pierwszego rozbioru, od Polakow \z\adano,
by poslusznie wyrazili zgode na zabor. Traktat rozbiorowy
podpisano 23 stycznia 1793r, a pozniej zgromadzony
pod kontrola obu zaborcow i zlozony ze starannie dobranych
czlonkow Sejm w Grodnie, ratyfikowal traktat rozbiorowy i
uniewaznil Konstytucje 3 Maja.

Dwa lata pozniej Rzeczpospolita zostala dobita i do reszty
wymazana z mapy Europy przez kolejna agresje zbrojna dokonana
wspolnie przez Prusy, Rosje i Austrie. Gdansk i Torun po zaborze
upadly gospodarczo, gdyz nowe granice spowodowaly, iz ruch portowy
i handel wzdluz Wisly zamarly na wiele dziesiecioleci. Dawne
kwitnace i bogate perly w koronie Rzeczypospolitej staly sie
perferyjnymi miastami Prus.

Pozniej Gdansk byl dwukrotnie wolnym miastem.
Poraz pierwszy z proklamacji Napoleona po pokonaniu
Prus w 1807r i pozniej ponownie po I Wojnie Swiatowej
na mocy postanowien Traktatu Wersalskiego.

Andrzej Szymoszek wyznaje:

Pozostaje w szczerym zdumieniu,

tjk

Odpowiedź listem elektroniczym