> Rozumiem zatem, ze Pani Bozek chodzilo o to, ze wsrod polskiej
> wspolczesnej prawicy brak zyjacych intelektualistow, tak?
> No ale chyba w ogole jacys intelektualisci zyja teraz w Polsce?
> Jesli tak, to znaczy, ze Pani Bozek uwaza, ze wszyscy zyjacy
> teraz w Polsce intelektualisci sa lewicowcami. No to zrobie
> poprawke na to i wybiore zyjacych Polakow z mojej listy:

    Caly problem polega na zonglerce slowem "prawica". Rozumiem,
  iz Izabela zauwazyla, ze trudno znalezc intelektualiste wsrod
  "prawicowcow" orientacji narodowej albo klerykalnej,
  stosujacych bogata retoryke antykomunistyczna. "Prawicowiec"
  w sensie "konserwatywny liberal" u nas okazuje sie...centrysta.
  Na przyklad wymieniani przez Pana Stefan Kisielewski
  czy Miroslaw Dzielski, obaj niestety niezyjacy, sa
  wg dzisiejszej nomenklatury "centrystami". I naturalnie
  intelektualistami. A z tych ponizszych:

> Waldemar Lysiak

   ...niewatpliwie pisarz, prawicowiec wg dzisiejszych pojec,
  ale czy az intelektualista czy raczej megaloman? Brne
  wlasnie przez "Wyspy bezludne" i miejscami nie daje sie
  to czytac, np. jak Lysiak odgrywa Napoleona.

> Stanislaw Michalkiewicz

   ...dowcipnis. Dowcipkuje sobie o Zydach jak jakis antysemita.
  Zaden intelektualista.

> Janusz Korwin-Mikke

   ...felietonista, zbyt latwo jak na intelektualiste popadajacy
  w demagogiczne skrajnosci.

> Tomasz Gabis

   ...poglady dziwaczne i oryginalne nie zawsze swiadcza
  o intelektualizmie

> Adam Wielomski

   ...jak wyzej tylko jeszcze bardziej ;)

> Artur Gorski

   ...intelektualista powinien raczej w sposob bardziej realny
  oceniac spolecznosc w ktorej zyje, a wiec mialbym
  trudnosci w zaliczaniu monarchistow, czekajacych az nam Pan
  Bog krola wybierze, do tego grona.

> I jeszcze dorzuce:
>
> Jadwiga Staniszkis

   ...juz lepiej. Tylko czasami trudno zrozumiec, o co jej
   chodzi.

> Rafal Ziemkiewicz (http://ziemkiewicz.fantastyka.art.pl/)

   ...tyz nie najgorzej. Chociaz czy intelektualisci powinni
  prowadzic program "Kawa czy herbata?"?

> Lech Stepniewski (http://www.czytanki.prv.pl/)

   ...nie znam

> Ryszard Legutko

   ...od biedy moze byc. Albo jeszcze Michalski. Tylko jak
  dalej pojsc w te strone, to dojdziemy do "intelektualistow",
  ktorych balbym sie nieco.

> Slawomir Mrozek

   ...a on jest prawicowcem? A czy Stanislaw Lem to intelektualista?
  Chyba tak. Ale ostatnio glosowal na lewice? Czy trzeba koniecznie
  dzielic intelektualistow na prawicowych badz lewicowych?

> Czy te wymienione osoby nie sa intelektualistami? Czy nie
> sa prawicowcami? No i ciagle nie moge sie doczekac listy
> lewicowych intelektualistow (moze byc niezyjacych i nie
> Polakow) - moze Pan kilku takich potrafi wymienic?

    Na pewno przychodzi na mysl Karol Modzelewski. Wlasciwie
  dlaczego by nie Geremek. Niektorzy pewnie zaliczyliby do
  "lewicy" ksiedza Tischnera. Albo Leszka Kolakowskiego,
  choc ten to wymyka sie wszelkim klasyfikacjom. Co z Jerzym
  Szackim, Janem Jozefem Szczepanskim. Wydaje mi sie, ze
  im trudniej o ktoryms z myslicieli powiedziec, czy on z prawa,
  czy z lewa, tym predzej mozna go zaliczyc do grona
  intelektualistow.

> Czy istnieje jakis pierwowzor polskiego lewicowego
> intelektualisty? Pani Bozek na pewno zna taki wzorzec, ale
> jakos boi sie o tym pisac - dlatego prosze wszystkich innych
> polandelowiczow podzielajacych jej poglady o pomoc w
> przeanalizowaniu problemu.

    Polscy intelektualisci chyba zaczeli sie od Andrzeja Frycza
  Modrzewskiego...Z dziewietnastowiecznych nazwisk przychodza
  mi na mysl Swietochowski i Prus.

> Pozdrawiam,
> Grzegorz Swiderski, http://www.datapolis.pl/grzes/
> Warszawa, wtorek, 17 pazdziernika 2000