Wa' Alaikum salam wa Rahmatul Llah hi wa Barokatuh,.

1. Ketiga tiga usul ini  baik sekali kalau di laksanakan.

2. Saya ingin meminta penjelasan tentang latar belakang usul pertama.

    Usul ini lebeh menyentuh persoalan kependidikan yang ada di Ranah.  Saya
ingin tahu lebeh lanjut tentang filsafah pendidikan yang mendasari sistem
persekolahan dari darjah satu hingga ke perguruan tinggi di Ranah. Sefaham
saya, Ranah di bolehi membina satu filsafah pendidikan Minang melalui apa yang
di sebut sebagai muatan lokal dalam merangka satu kurikulum pendidikan dan
pembelajaran  di sekolah sekolah. Pengembelingan segala usaha pendidikan
melalui muatan lokal, dalam pandangan saya, lebeh bermakna untuk dapat
mempertingkatkan mutu hidup/quality of life generasi. mendatang. Sekiranya
muatan lokal ini payah di laksanakan oleh kerana beberapa hal diluar kemampuan,
boleh kah muatan skema muatan lokal ini di terapkan di sekolah sekolah rendah
dan tinggi swasta di Ranah.

3.  Usul kedua Pak Dr. meletakkan 'Tim Kecil Penyususan Draft Kompilasi Hukum
SBS-SBK' di bawah kelolaan pemerintah Daerah Sumatra Barat kena pada tempatnya.
Kerna, legitimasi politik Tim Kecil ini di dukung penuh oleh Dewan tertinggi di
Sumatra Barat. Sudah pasti para Legislator di Sumatra Barat berupaya
membolehkan aspirasi dan inisiatif bulat dari seluruh rakyat Sumatra Barat ini
di terjemahkan melalui proses legislatif, membentuk komisi riben biru/blue
ribbon comission. Political backup ini penting. Tempoh dua tahun merumus
ABS-SBK cukup berpatutan.

Boleh tidak Pak Doktor jelaskan pada kami apa bedanya pamerintah Daerah dengan
pemerintah Provinsi? Saya masih samar samar perbedaan ini.

4.  Usul ketiga sudah jelas. Apa yang ingin saya lebeh tahu lagi ialah
bagaimana cara terbaik agar penulisan pensejarahan Minangkabau/Minangkabau
historical rewritings atau Minangkabau historiographical writings berterusan
tiada hentinya. Kita tidak dapat menafikan usaha dan sumbangan peribadi dan
perorangan yang terus menerus berjalan. selain usaha peribadi dan perorangan,
ada bentuk lain yang boleh di fikirkan bersama. Mungkin usaha sama diantara
fakulti fakulti sejarah di universiti universiti di Ranah bisa dijadikan titik
mula kearah pengembelingan bersama memajukan penulisan sejarah Minangkabau.

"Dr.Saafroedin BAHAR" <[EMAIL PROTECTED]> wrote: Assalamualaikum w.w. Pak
Chaidir dan para sanak sa palanta,

Website: http://www.rantaunet.org
- Mematuhi Peraturan Palanta RantauNet, lihat di
menyampaikan komitmen akan mematuhi Peraturan yang berlaku.
jalur pribadi.