Daca nu sunt prea indiscret ne poate spune cel ce a initiat aceasta discutie
care sunt motivele pentru care vrea sa renunte la qmail si sa se apuce de
altceva ?

Da, bineinteles. Din punctul meu de vedere, qmail e greu de controlat,
mesajele petrec mult prea mult timp prin sirul de handlere. la un
volum un piculet mai mare de mailur se infunda tot serverul si nici
macar apache nu mai razbeste sa urce in *top*, pentru ca e acolo qmail
si cu clamav si cu toata trupa care tine serverul "la cald" vreo
cateva ore bune pt. doar cateva sute de mailuri (cu atasamente, dar
oricum).
Cand trimit un mail din squirrelmail, stau cam un minut pana imi zice
message sent. Nici nu stiu unde sa incep sa caut asa problema.
Ieri pur si simplu nu a mai acceptat nici un fel de autentificare.
Nici pop3 nici imap. Am incercat chiar lowlevel (telnet) si pop3 zice
authorisation failed, imap zicea ceva de genul "oups... something bad
happend". in qmail-send/current, qmail-smtp/current si
qmail-pop3d/current precum si in syslog, messages, auth.log, mail.log,
mail.err era noapte. nici pomeneala de vreo incercare de ceva.

dupa ore de cautari n-am gasit unde as putea sa-i explic qmailului ca
vreau full-debug adica sa-mi povesteasca tot ce-l doare. am reinstalt
mysql, am verificat datele... sunt acolo useri tot nu s-a modificat
nimic pentru ca nu a umblat nimeni. am oprit si pornit toate
serviciile de zeci de ori si degeaba.

e adevarat ca am si eu parte din vina ca am schimbat hostname-ul
serverului. dar nicaieri nu am gasit nici macar un indiciu despre ceea
ce se intampla.

singura rezolvare a  fost un shutdown -r now
si toate au pornit din nou si a mers.

qmail e dragutz. chiar mi-a placut de aia l-am instalat prima data.
este genul de MTA care just works... dar, de asemenea, poate sa *just
doesn't work*. si-atunci e bai mare. a mers peste un an de zile fara
probleme dar acuma incepe sa scartzaie iar eu nu stiu de unde sa apuc
problema. ma gandesc ca si xmail este usor de utilizat si *just works*
dar probabil in final pateste ca si qmailul.

si fiind (mai nou) om insurat la casa lui cu un job full-time nu mai
imi permit sa pierd nopti ca acu' ceva ani pana sa descopar si sa
prind toate dedesubturile unui serviciu/server.

si mai tin minte cand am instalat ultima data qmailul a durat cam o
saptamana (in fiecare zi cate 6-8 ore) si sincer mi-e groaza sa o iau
de la inceput. prin instalat qmail ma refer la tot: mysql, qmail,
courier, apache+squirrelmail, spamassasin, clamav, mrtg, vqadmin si
qmailadmin (probabil am uitat vreo cateva).

mai un lucru vreau sa zic: patchurile.
ca sa instalezi un MTA si sa-ti mearga bine deseori e nevoie sa pui
unul sau mai multe patch-uri.

dar de cand a fost scris respectivul howto/tutorial, versiunea de MTA
a mai avansat vreo cateva numere. si-atunci?? iti pui versiunea veche
si o patchuiesti si te rogi la Dumnezeu sa nu fie vulnerabila la ceva?
sau iti pui versiunea noua, nu mai ai cum sa o patchuiesti si mai mult
ca sigur ceva "feature" din patchul respectiv nu mai este "montat" si
da rateuri prin alte locuri.

si cand ai o problema incepi sa te intrebi. o fi de la patchul ala?
poate trebuia totusi pus.

scuzati daca am luat-o pe ulei dar e prima data cand "stau de vorba"
cu other linux fellows.

--
Lucian D.