Costin Guşă wrote:

> colega, scuza-ma, dar te aberezi. discul vine cu X sectoare
> user-addressable. si cu inca Y numai ale lui (relocare de baduri, alti
> muci interni). din alea X, unele discuri iti ofera posibilitatea
> alocarii a Z inaccesibili hostului numite host protected area,
> capacitatea totala user-addressable devenind X-Z. Z se poate seta cu
> scule soft gen 'hdat2'. hdparm se lauda ca stie si el de hpa dar
> maninca rahat (sau cel putin ultima data cind m-am jucat eu cu hpa). X
> e cit scrie pe el ca are.

Stiam, stiam cum e X si Y. Care Y e mai mare la diskurile "enterprise"
decat la alea normale (mult mai mare). De Z (hpa) am aflat accidental
pentru ca laptopurile PackardBell au niste kktruri (diskangel deluxe or
smth) care folosesc acest minunat feature al hdd-ului sa tina date,
printre care si softu de restaurare a windowsului (lipseau v-o 25 de
giga dintr-un hard de 120, asa ca am pus intrebari).

Firmwarele se ocupa singur de relocarea sectoarelor busite si alti
muci.  Ca sa citez din primul link : "*Reinitialization* /should/
include identifying (and sparing out if possible) any sectors which
cannot be written to and read back from the drive, correctly.".

Care nu stiu cu dd cum s-o faci. Ca urmare am presupus ca Petre zice ca
daca dai cu dd, fortezi disk-ul sa faca recheck la toata suprafata
folosita, si firmwarele se executa singur, sau ceva de genul. Daca nu la
asta se referea, atunci mea culpa. Cum faci reinitializare cu dd (sau in
sfarsit "formatare fizica ca asa scrie in meniu - cacofonie
intentionata") ? Ca io nu ma prind.

De ce am crezut  asta : uite ce zice zice la wikipedia :
One popular method for performing only the "zero-fill" operation on a
hard disk is by writing zero-bytes to the drive using the Unix *dd
<http://en.wikipedia.org/wiki/Dd_%28Unix%29>* utility (available under
Linux <http://en.wikipedia.org/wiki/Linux> as well) with the "/dev/zero
<http://en.wikipedia.org/wiki//dev/zero>" stream as the input file (if=)
and the drive itself (either the whole disk, or a specific partition) as
the output file (of=). Deci cu dd faci "only the "zero-fill" operation
on a hard disk", ca mai sunt si altele necesare sa faci reinitializare
pe bune.

In concluzie asta nu-mi suna a detectia a "sectors which cannot be
written to and read back from the drive, correctly". E posibil sa ma
insel, insa doar cu dd cred ca multe sectoare busite n-or sa fie
detectate. Cam de asta se ocupa PowerMax. Si mai nou SeaTools.

Daca tot e sa ne aberam in zona Y din cate stiu sunt si asa zisii "spare
sectors", adica locul de unde se realoca sectoarele busite in caz de
ceva. Initial erorile sunt corectate de un PList in fabrica (care nu
poate fi sters), si in timpul functionarii realocare se face intr-un
GList, care poate fi sters teoretic. Una dintre diferentele intre
hdd-urile enterprise si alea desktop e marimea lu' "spare sectors" (cam
1-2 per track la alea normale, 4, 8 sau mai mult la alea enterprise).

La partea cu flacara violeta nu ma pronunt, mai degraba sunam la 112 si
cerem cu pompierii.

Dragos