Re: [OSM-talk-nl] Algelopen wiekend ingevoerd, (voor zover mogelijk)

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Ik moet nog beginnen met de Oud-Scheveningen (CBS 5180701)... Geen
tijd gehad nog. Ik heb wel een mooie complete trace en 140 foto's, dus
het zal wel lukken allemaal ;)

Op 03-07-07 heeft Martijn van Oosterhout[EMAIL PROTECTED] het
volgende geschreven:
 Ik heb drie van de vier gebieden die ik afgelopen weekeinde in Dan
 Haag had gefietst ingevoerd. Met de vierde weet ik niet wat er is
 gebeurd. Van wat er al in het systeem zat, mijn traces en mijn
 papiertje kan ik geen chocola van maken. Dus ik zal deze week proberen
 om nog een keer langs te gaan met een printout.

 Groet,
 --
 Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



-- 
martijn van exel -+- [EMAIL PROTECTED] -+- http://www.handsomedevil.nl/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Grenzen

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Generaliseren is een bewerking op een vectorbestand waarin door lijnen
en knooppunten weg te laten, samen te voegen of te vereenvoudigen de
grootte van het bestand wordt gereduceerd. Dit proces wordt onder meer
toegepast bij het geschikt maken van gedetailleerde vectordata voor
weergave op kleinere schalen.

Wat betreft vrij; ik weet niet precies wat de copyrights zijn, maar de
niet gegeneraliseerde buurtgrenzen zijn onderdeel van het
TOPGrenzen-bestand van TDK, en zij beschermen hun data (vooralsnog)
redelijk streng. De vraag is of / hoe dit nog is vol te houden, gezien
de semi-overheidsstatus die ze hebben (en dus hun onderworpenheid aan
de WOB).

Op 04-07-07 heeft Rob Aerts[EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:
 wat bedoel je met gegeneraliseerd ?
  en hoe vrij is vrij ? :)


 On 7/4/07, Martijn van Exel [EMAIL PROTECTED] wrote:
  vziw is het CBS de enige met een landsdekkende wijk/buurt-indeling.
  Gemeente- en provinciekaarten zijn ook wel elders te krijgen. Merk op
  dat het gratis verkrijgbare CBS-wijken/buurtenbestand gegeneraliseerd
  is. Het niet-gegeneraliseerde bestand kost een paarhonderd euro en is
  niet vrij van copyrights.
 
  Op 04-07-07 heeft Eugene van der Pijll[EMAIL PROTECTED] het
  volgende geschreven:
   Rob Aerts schreef:
   Zijn die land, provincie, gemeente en wijk grenzen alleen maar bij
 het
   CBS te krijgen ?
  
   Er zijn ook andere partijen die gemeentegrenzen aanbieden, maar die zijn
   niet gratis, of kopieen van het CBS-bestand.
  
   ik zie dat ze op wikipedia wel kaartjes hebben met
   die grenzen erop (wel met copyright vermelding erbij)
  
   Die zijn gemaakt met het CBS-bestand.
  
   Ik heb nu wel iemand gevonden die volgens mij zelf een bestand met
   gemeentegrenzen heeft gemaakt; ik heb 'm gemaild, en als er iets
   uitkomt, zal ik het laten weten.
  
   gr,
   Eugene
  
   ___
   Talk-nl mailing list
   Talk-nl@openstreetmap.org
  
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
  
 
 
  --
  martijn van exel -+- [EMAIL PROTECTED] -+- http://www.handsomedevil.nl/
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
 
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl




-- 
martijn van exel -+- [EMAIL PROTECTED] -+- http://www.handsomedevil.nl/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Is ITC in Enschede? Kun je wat details geven , dan zet ik het in de iCal[1].

[1] 
http://www.google.com/calendar/ical/nfg4cqbg37etas9fultql1gjt0%40group.calendar.google.com/public/basic.ics

Op 04-07-07 heeft Henk Hoff[EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:
 Hallo,

 Ik heb de party in m'n agenda gezet. Wanneer er geen andere spannende dingen
 gebeuren ben ik er een dagje bij. Kan dan mooi even combineren met
 familiebezoek.

 Groet,
 Henk H.

 On Tue, 2007-07-03 at 11:35 +0200, Foppe Benedictus wrote:
  Hallo,
 
  ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat
  het ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot
  18:00, maar is op zondag gesloten is. Het eventueel open gaan op
  zondag zou ons waarschijnlijk sowieso een portier kosten. Ik heb
  afgesproken dat ik 'ruggespraak' zou houden over wel of geen zondag
  zodat dan de vraag doorgespeeld kan worden naar de directie danwel
  afdeling GIP om een groen licht te kunnen geven. Gezien de raakvlakken
  met het ITC gaf mijn contactpersoon daar wel goede kans toe. Over
  kosten kon nog niets worden gezegd, ik heb aangegeven dat er een
  'potje' is, maar in eerste instantie alle zo low budget mogelijk moet.
  Voor eventuele overnachting zou het ITC hotel wellicht gebruikt kunnen
  worden, maar ook hier nog geen informatie over kosten.
  Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
  aangeven wat we willen.
 


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



-- 
martijn van exel -+- [EMAIL PROTECTED] -+- http://www.handsomedevil.nl/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Foppe Benedictus
Ja het ITC is in Enschede, maar het is nog niet rond dat we daar ook
werkelijk welkom zijn.
ITC
Hengelosestraat 99
Enschede
Zoals ik het nu bekijk, gaat het enkel om zaterdag 22 september.

Met sportieve groet,
Foppe Benedictus



Martijn van Exel schreef:
 Is ITC in Enschede? Kun je wat details geven , dan zet ik het in de iCal[1].

 [1] 
 http://www.google.com/calendar/ical/nfg4cqbg37etas9fultql1gjt0%40group.calendar.google.com/public/basic.ics

 Op 04-07-07 heeft Henk Hoff[EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:
   
 Hallo,

 Ik heb de party in m'n agenda gezet. Wanneer er geen andere spannende dingen
 gebeuren ben ik er een dagje bij. Kan dan mooi even combineren met
 familiebezoek.

 Groet,
 Henk H.

 On Tue, 2007-07-03 at 11:35 +0200, Foppe Benedictus wrote:
 
 Hallo,

 ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat
 het ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot
 18:00, maar is op zondag gesloten is. Het eventueel open gaan op
 zondag zou ons waarschijnlijk sowieso een portier kosten. Ik heb
 afgesproken dat ik 'ruggespraak' zou houden over wel of geen zondag
 zodat dan de vraag doorgespeeld kan worden naar de directie danwel
 afdeling GIP om een groen licht te kunnen geven. Gezien de raakvlakken
 met het ITC gaf mijn contactpersoon daar wel goede kans toe. Over
 kosten kon nog niets worden gezegd, ik heb aangegeven dat er een
 'potje' is, maar in eerste instantie alle zo low budget mogelijk moet.
 Voor eventuele overnachting zou het ITC hotel wellicht gebruikt kunnen
 worden, maar ook hier nog geen informatie over kosten.
 Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
 aangeven wat we willen.

   
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

 


   

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Grenzen

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Dit zijn twee verschillende benaderingen om hetzelfde idee te
omschrijven. Jouw omschrijving is meer vanuit het doel van de
resulterende visualisatie, die van mij meer vanuit het proces. Dat
strookt dan wel met jouw achtergrond als kartograaf en de mijne als
ontwikkelaar, denk ik.

Op 04-07-07 heeft Milo van der Linden[EMAIL PROTECTED] het
volgende geschreven:

  Ik als kartograaf moet even ingrijpen:

  Generaliseren is het selecteren, schematiseren en symboliseren van objecten
 op een kaart met als doel die gegevens op de kaart te tonen die men de
 gebruiker wil tonen. Generaliseren wordt ook wel genoemd De kunst van het
 weglaten

  Er is trouwens een heel leuk boek beschikbaar over kaartenmaken; How to
 lie with Maps van Mark Monmonier
 (http://www.markmonmonier.com/work4.htm)





 On 7/4/07, Martijn van Exel [EMAIL PROTECTED] wrote:
  Generaliseren is een bewerking op een vectorbestand waarin door lijnen
  en knooppunten weg te laten, samen te voegen of te vereenvoudigen de
  grootte van het bestand wordt gereduceerd. Dit proces wordt onder meer
  toegepast bij het geschikt maken van gedetailleerde vectordata voor
  weergave op kleinere schalen.
 
  Wat betreft vrij; ik weet niet precies wat de copyrights zijn, maar de
  niet gegeneraliseerde buurtgrenzen zijn onderdeel van het
  TOPGrenzen-bestand van TDK, en zij beschermen hun data (vooralsnog)
  redelijk streng. De vraag is of / hoe dit nog is vol te houden, gezien
  de semi-overheidsstatus die ze hebben (en dus hun onderworpenheid aan
  de WOB).
 


  http://www.3dsite.nl

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl





-- 
martijn van exel -+- [EMAIL PROTECTED] -+- http://www.handsomedevil.nl/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party Twente

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Foppe Benedictus
Hmmm, cancelen? Want volgens mij is er niets te doen 1 dag moet
genoeg zijn voor alle voetpaadjes enzo.
http://www.opengeodata.org/?p=223

Met sportieve groet,
Foppe Benedictus



Foppe Benedictus schreef:
 Ja het ITC is in Enschede, maar het is nog niet rond dat we daar ook
 werkelijk welkom zijn.
 ITC
 Hengelosestraat 99
 Enschede
 Zoals ik het nu bekijk, gaat het enkel om zaterdag 22 september.

 Met sportieve groet,
 Foppe Benedictus



 Martijn van Exel schreef:
   
 Is ITC in Enschede? Kun je wat details geven , dan zet ik het in de iCal[1].

 [1] 
 http://www.google.com/calendar/ical/nfg4cqbg37etas9fultql1gjt0%40group.calendar.google.com/public/basic.ics

 Op 04-07-07 heeft Henk Hoff[EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:
   
 
 Hallo,

 Ik heb de party in m'n agenda gezet. Wanneer er geen andere spannende dingen
 gebeuren ben ik er een dagje bij. Kan dan mooi even combineren met
 familiebezoek.

 Groet,
 Henk H.

 On Tue, 2007-07-03 at 11:35 +0200, Foppe Benedictus wrote:
 
   
 Hallo,

 ik heb net contact gehad met het ITC en daarbij werd mij verteld dat
 het ITC op zaterdag gewoon open is vanaf 9:00 (niet geheel zeker) tot
 18:00, maar is op zondag gesloten is. Het eventueel open gaan op
 zondag zou ons waarschijnlijk sowieso een portier kosten. Ik heb
 afgesproken dat ik 'ruggespraak' zou houden over wel of geen zondag
 zodat dan de vraag doorgespeeld kan worden naar de directie danwel
 afdeling GIP om een groen licht te kunnen geven. Gezien de raakvlakken
 met het ITC gaf mijn contactpersoon daar wel goede kans toe. Over
 kosten kon nog niets worden gezegd, ik heb aangegeven dat er een
 'potje' is, maar in eerste instantie alle zo low budget mogelijk moet.
 Voor eventuele overnachting zou het ITC hotel wellicht gebruikt kunnen
 worden, maar ook hier nog geen informatie over kosten.
 Graag reactie op de vraag wel of geen zondag 23 september, dan kan ik
 aangeven wat we willen.

   
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

 
   
   
 

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

   

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

Martijn van Oosterhout schreef:
 Dit werd net bericht op de main mailing lijst:
 
 AND donate entire Netherlands to OpenStreetMap
 http://www.opengeodata.org/?p=223
 http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php
 
 Ik weet niet nog wat het precies betekent...

Dat er een /. bericht aankomt!


Stefan
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.4 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFGi7LCYH1+F2Rqwn0RChskAJ0T//Oq26w4ldKntFwPpKV0xL72ngCggQYe
4VdaJx2LEFeg3GAqzhcJfgY=
=m/sr
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Wednesday 04 July 2007, Martijn van Oosterhout wrote:
 Dit werd net bericht op de main mailing lijst:

 AND donate entire Netherlands to OpenStreetMap
 http://www.opengeodata.org/?p=223
 http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php

 Ik weet niet nog wat het precies betekent...

Dat we deze zomer integratie-parties gaan houden in plaats van mapping 
parties :-S  Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Lijkt me trouwens nog een hoop werk worden om twee datasets netjes samen te 
voegen (nog los van het importeren zelf, alhoewel You'll NEVER guess what 
ANDs data model looks like, would you? It's already very similar to OSM. 
aldus Steve Coast).

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Foppe Benedictus
Het China en India verhaal is als ik het goed begrijp ook een deel van
het voordeel van AND, omdat ze daar nog niet volledige kaarten hebben.

Met sportieve groet,
Foppe Benedictus



Stefan de Konink schreef:
 Rob Aerts schreef:
  dus we kunnen beter een lange vakantie nemen voordat we dingen dubbel
  doen ;)

 Iemand moet Steve stalken over hoe nu verder :) Ik vind het overigens
 ook best cool dat China en India nu ook op de kaart staan :)


 Stefan

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Ante Wessels schreef:
 On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:
 
  Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
  highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
  het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
  eventueel met abutters=residential.
 
 Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form of 
 the interconnecting grid network.

Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
straten voor lokaal verkeer.

 Residential is voor de woonwijk; winkels 
 behoren bij de infrastructuur van woonwijken. 

Wellicht, maar residential street betekent toch echt woonstraat, dus
met huizen, niet winkels. Het zou ook verwarrend zijn om residential
een andere betekenis te geven in de highway tag dan in de abutters tag.

Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

Eugene van der Pijll schreef:
 Ante Wessels schreef:
 On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:

 Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
 highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
 het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
 eventueel met abutters=residential.
 Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form of 
 the interconnecting grid network.
 
 Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
 straten voor lokaal verkeer.

Hoe classificeer jij steegjes?

 Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
 data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
 een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...

Filosofie mag ook toegepast worden op nieuwe data natuurlijk ;)


Stefan
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.4 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFGi8AiYH1+F2Rqwn0RCpCJAJwLJsh4Gldmv8HHOzRMnyIOK/oG/QCcClld
ln42P+mX98njzAiamNYBiBM=
=EJcP
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Stefan de Konink schreef:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA512
 
 Eugene van der Pijll schreef:
  Ante Wessels schreef:
  On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:
 
  Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
  highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
  het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
  eventueel met abutters=residential.
  Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form 
  of 
  the interconnecting grid network.
  
  Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
  straten voor lokaal verkeer.
 
 Hoe classificeer jij steegjes?

Ik heb nog niet in binnensteden gemapt, maar waarschijnlijk service
(als er auto's in kunnen) of pedestrian/footway/cycleway.

  Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
  data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
  een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...
 
 Filosofie mag ook toegepast worden op nieuwe data natuurlijk ;)

Natuurlijk. Maar dat zal waarschijnlijk toegepast worden door degenen
die de data gaan converteren; niet door mij.

gr,Eu

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Stefan de Konink schreef:
 Ik ben zeer benieuwd hoe er in de markt gereageerd gaat worden op deze
 actie. Want waarom zou er nu ook geen samenwerking met TomTom inzitten?

Omdat het niet nodig is? Als de AND data compleet is, dan hebben we nu
alles al. ;-)

Maar niets weerhoudt TomTom om onze data (dus eigenlijk: de AND-data) te
gaan gebruiken; en als ze dat zouden gaan doen, zijn ze zelf natuurlijk
ook erbij gebaat dat onze data zo goed mogelijk is. Dat zou mooi zijn.

Deze move van AND maakt dat de hele markt voor navigatiedata
verandert... Natuurlijk was dat sowieso over een tijdje gebeurd, als de
overheidsgegevens openbaar zouden worden, of uiterlijk wanneer OSM
Nederland af had, dus AND loopt eigenlijk gewoon voorop.

Interessante ontwikkeling.

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

Eugene van der Pijll schreef:
 Stefan de Konink schreef:
 Ik ben zeer benieuwd hoe er in de markt gereageerd gaat worden op deze
 actie. Want waarom zou er nu ook geen samenwerking met TomTom inzitten?
 
 Omdat het niet nodig is? Als de AND data compleet is, dan hebben we nu
 alles al. ;-)

Daar gaat het natuurlijk niet alleen om. Als je straks *nog* meer meta
data kunt toevoegen omdat mensen je zien als een ingang bij een
collectief 'open geo data'. Dan wordt alles makkelijker :) Er zal vast
wel een reden zijn waarom Prorail nu zegt: we hebben er geen tijd voor,
en straks zegt: sure, momentje. Vergeet niet dat wat we nu krijgen
waarschijnlijk een eenmalige dump is dat bijgehouden moet worden.

Echter, wat natuurlijk ook weer zo is, wij zijn nu bezig met het
verzamelen van data. De andere 'geo stroming' is echter bezig met het
P2P publiceren van data via webinterfaces. Zoals bijvoorbeeld tijdens
Holland Open te zien was. Ik vind die laatste ontwikkeling zelf ook ERG
belangrijk.

 Maar niets weerhoudt TomTom om onze data (dus eigenlijk: de AND-data) te
 gaan gebruiken; en als ze dat zouden gaan doen, zijn ze zelf natuurlijk
 ook erbij gebaat dat onze data zo goed mogelijk is. Dat zou mooi zijn.

Exact, en bijdragen er aan is volgens mij onder 'share alike' ook verplicht?


 Deze move van AND maakt dat de hele markt voor navigatiedata
 verandert... Natuurlijk was dat sowieso over een tijdje gebeurd, als de
 overheidsgegevens openbaar zouden worden, of uiterlijk wanneer OSM
 Nederland af had, dus AND loopt eigenlijk gewoon voorop.

Een ander voordeel is dat zij nu een samenwerking hebben die het
toestaat 'heen en weer' uit te wisselen.


 Interessante ontwikkeling.

Hear, hear.



Stefan
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.4 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFGi8SuYH1+F2Rqwn0RCutiAJ4qiMSY68AzVDvbnUP/Lih77cqFYQCdEBBs
vL0ES/l7yQRL82xVSLiA+N4=
=tQZm
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Stefan de Konink schreef:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA512
 
 Eugene van der Pijll schreef:
  Stefan de Konink schreef:
  Ik ben zeer benieuwd hoe er in de markt gereageerd gaat worden op deze
  actie. Want waarom zou er nu ook geen samenwerking met TomTom inzitten?
  
  Omdat het niet nodig is? Als de AND data compleet is, dan hebben we nu
  alles al. ;-)
 
 Daar gaat het natuurlijk niet alleen om. Als je straks *nog* meer meta
 data kunt toevoegen omdat mensen je zien als een ingang bij een
 collectief 'open geo data'. Dan wordt alles makkelijker :) Er zal vast
 wel een reden zijn waarom Prorail nu zegt: we hebben er geen tijd voor,
 en straks zegt: sure, momentje. Vergeet niet dat wat we nu krijgen
 waarschijnlijk een eenmalige dump is dat bijgehouden moet worden.

Als ik het bericht van AND lees
(http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php) krijg
ik de indruk dat ze zelf gebruik willen gaan maken van onze data. Dat
gaat het makkelijkst door eventuele wijzigingen in OSM zelf te doen...
Aan de andere kant, misschien ziet AND dit als een goede mogelijkheid om
helemaal niets meer te doen aan de data, want die OSM-ers doen het
allemaal wel voor ons.

En het gekke is: wij gaan dat nog voor ze doen ook ;-)

  Maar niets weerhoudt TomTom om onze data (dus eigenlijk: de AND-data) te
  gaan gebruiken; en als ze dat zouden gaan doen, zijn ze zelf natuurlijk
  ook erbij gebaat dat onze data zo goed mogelijk is. Dat zou mooi zijn.
 
 Exact, en bijdragen er aan is volgens mij onder 'share alike' ook verplicht?

Alleen als ze de data publiceren en distribueren. Zolang het intern
gebruik van de data is, hoef je wijzigingen niet terug te leveren. Of
het gebruik van de data om kaartjes te maken op een navigatiesysteem
telt als publicatie, dat is een vraag voor advocaten...

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Berend Dekens
Wat voor termijn moeten we aan denken voordat de geodata beschikbaar is? 
Ik heb nog een trace van het dorp van mijn ouders en die wil ik best 
invoeren maar als over een maand een hele lading nieuwe data wordt 
ingevoerd is dat natuurlijk niet nuttig...

Berend

Eugene van der Pijll wrote:
 Stefan de Konink schreef:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA512

 Eugene van der Pijll schreef:
 Stefan de Konink schreef:
 Ik ben zeer benieuwd hoe er in de markt gereageerd gaat worden op deze
 actie. Want waarom zou er nu ook geen samenwerking met TomTom inzitten?
 Omdat het niet nodig is? Als de AND data compleet is, dan hebben we nu
 alles al. ;-)
 Daar gaat het natuurlijk niet alleen om. Als je straks *nog* meer meta
 data kunt toevoegen omdat mensen je zien als een ingang bij een
 collectief 'open geo data'. Dan wordt alles makkelijker :) Er zal vast
 wel een reden zijn waarom Prorail nu zegt: we hebben er geen tijd voor,
 en straks zegt: sure, momentje. Vergeet niet dat wat we nu krijgen
 waarschijnlijk een eenmalige dump is dat bijgehouden moet worden.
 
 Als ik het bericht van AND lees
 (http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php) krijg
 ik de indruk dat ze zelf gebruik willen gaan maken van onze data. Dat
 gaat het makkelijkst door eventuele wijzigingen in OSM zelf te doen...
 Aan de andere kant, misschien ziet AND dit als een goede mogelijkheid om
 helemaal niets meer te doen aan de data, want die OSM-ers doen het
 allemaal wel voor ons.
 
 En het gekke is: wij gaan dat nog voor ze doen ook ;-)
 
 Maar niets weerhoudt TomTom om onze data (dus eigenlijk: de AND-data) te
 gaan gebruiken; en als ze dat zouden gaan doen, zijn ze zelf natuurlijk
 ook erbij gebaat dat onze data zo goed mogelijk is. Dat zou mooi zijn.
 Exact, en bijdragen er aan is volgens mij onder 'share alike' ook verplicht?
 
 Alleen als ze de data publiceren en distribueren. Zolang het intern
 gebruik van de data is, hoef je wijzigingen niet terug te leveren. Of
 het gebruik van de data om kaartjes te maken op een navigatiesysteem
 telt als publicatie, dat is een vraag voor advocaten...
 
 Eugene
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Ante Wessels
On Wednesday 04 July 2007 17:35, Eugene van der Pijll wrote:

  Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form
  of the interconnecting grid network.

 Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
 straten voor lokaal verkeer.

Ik begrijp interconnecting als verbindend, en het woordenboek geeft dat ook 
aan:
http://www.thefreedictionary.com/interconnection

Dat zie je ook op de features pagina. Het gaat van motorway naar primary, etc, 
naar unclassified, de laagste verbindende, daarna residential, om en in de 
wijk.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Oosterhout
On 7/4/07, Berend Dekens [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Wat voor termijn moeten we aan denken voordat de geodata beschikbaar is?
 Ik heb nog een trace van het dorp van mijn ouders en die wil ik best
 invoeren maar als over een maand een hele lading nieuwe data wordt
 ingevoerd is dat natuurlijk niet nuttig...

Voor zover ik weet is dat niet bekend. Ook is nog niet bekend wat de
data precies inhoud, maar het is waarschijnlijk dat
voetpaden/fietspaden er *niet* op staan. Dus er is nog wat te doen.

Dus ik stel voor dat je gewoon doet wat je van plan was, want het zal
wel eventjes duren voordat de data er werkelijk in zit...

Er wordt gezegd dat er meer duidelijkheid komt vandaag of morgen, dus
misschien moeten wij allemaal even rustig aan doen...

Groet,
-- 
Martijn van Oosterhout [EMAIL PROTECTED] http://svana.org/kleptog/

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Klaas van Gend
Martijn van Oosterhout wrote:
 Dit werd net bericht op de main mailing lijst:
 
 AND donate entire Netherlands to OpenStreetMap
 http://www.opengeodata.org/?p=223
 http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php
 
 Ik weet niet nog wat het precies betekent...


Wordt 't niet tijd dat we dit ook op openstreetmap.nl gaan melden?



-- 
Met vriendelijke groet, Best regards,

Klaas van Gend

Field Application Engineer Europe
MontaVista Software

Phone: + 31 40 2801386
email: [EMAIL PROTECTED]

Vision 2007, Embedded Linux Developers Conference
October 8-10, Santa Clara, California
http://www.mvista.com/vision

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Remco van Zuijlen
On Wed, Jul 04, 2007 at 10:54:36PM +0200, Klaas van Gend wrote:
 Martijn van Oosterhout wrote:
  Dit werd net bericht op de main mailing lijst:
  
  AND donate entire Netherlands to OpenStreetMap
  http://www.opengeodata.org/?p=223
  http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php
  
  Ik weet niet nog wat het precies betekent...
 
 
 Wordt 't niet tijd dat we dit ook op openstreetmap.nl gaan melden?

Zoals Zoran altijd zegt: doe je ding. maar goed, ik heb geen login op de
weblog, en jij ook niet vermoed ik? :) ik las ook pas vanavond hier op de
lijst het AND verhaal, dus misschien is het ook nog niet doorgedrongen bij
de mensen met wel een account op de osm.nl weblog.

Remco

-- 
Remco van Zuijlen [EMAIL PROTECTED]

Hi! I'm a .signature virus! copy me into your .signature file to help me spread!


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Een hele hoop data

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Jeroen Dekkers
At Wed, 4 Jul 2007 23:21:27 +0200,
Remco van Zuijlen wrote:
 
 On Wed, Jul 04, 2007 at 10:54:36PM +0200, Klaas van Gend wrote:
  Martijn van Oosterhout wrote:
   Dit werd net bericht op de main mailing lijst:
   
   AND donate entire Netherlands to OpenStreetMap
   http://www.opengeodata.org/?p=223
   http://www.and.com/company/newsletter/newsletter10/art01en.php
   
   Ik weet niet nog wat het precies betekent...
  
  
  Wordt 't niet tijd dat we dit ook op openstreetmap.nl gaan melden?
 
 Zoals Zoran altijd zegt: doe je ding. maar goed, ik heb geen login op de
 weblog, en jij ook niet vermoed ik? :) ik las ook pas vanavond hier op de
 lijst het AND verhaal, dus misschien is het ook nog niet doorgedrongen bij
 de mensen met wel een account op de osm.nl weblog.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen account heb en Zoran is op het
moment op vakantie. Kan iemand die wel een account heeft even wat
posten?

Jeroen Dekkers

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl