Re: [Talk-se] Husnummer - Karlsruhe Schema

2008-07-27 Thread Jonas Svensson
On 27 Jul 2008 at 18:46, [EMAIL PROTECTED] wrote:

> Än finns ingen vedertagen standard för hur man ska märka ut
> husnummer. Karlsruhe Schema har dock blivit tillräckligt stort för
> att bli denna veckas "Image of the week". Är det Karlsruhe Schema
> man ska gå efter om man vill börja märka in eller har ni andra några
> förslag/erfarenheter?
> 
> /Konrad

Jag har inte hört om några alternativ som slagit rot. Jag provade 
Karlsruhe lite snabbt här i Linköping: 


/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Ny medlem

2008-08-23 Thread Jonas Svensson
On Fri, 22 Aug 2008, Per Ljungberg wrote:

> Hej!
Jag heter Per och är helt ny inom detta. Upplägget verkar intressant, men jag 
kan ingenting ännu.
Det skulle vara intressant om någon svarar på detta.
Hälsningar
Per


Hej,
Ett livstecken från mig också: Jonas är namnet och Linköping orten. Lite
sporadiskt aktiv, åkte faktiskt på SOTM08 mot all förmodan. Har ritat lite
runt Linköping, Söderköping och Valdemarsvik även om mycket ändå saknas.
Senaste bidrag: En väg mellan Louis Trichardt och Krugerparken i
Sydafrika. :-)


/Jonas S


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Bara us-ascii

2008-08-30 Thread Jonas Svensson
On 29 Aug 2008 at 22:37, Bengt Bäverman wrote:

> Ar det bara jag som irriteras pa att alla svenska tecken som skrivs 
> blir frågetecken? Det kanns lite omordernt att inte tillata
> attabitars- tecken. Jag antar att det inte ar nagon svensk som
> driftar  listservern. Finns det nan som vet vem man skall snacka med
> for att fa  fason pa detta?
> 
> /Bengt B

Är du verkligen helt säker på att det är fel på listservern? Hos 
mig ser alla breven ok ut. Test: räksmörgås, RÄKSMÖRGÅS!

/Jonas S



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Talk-se Digest, Vol 10, Issue 5

2008-08-30 Thread Jonas Svensson
On 30 Aug 2008 at 17:01, Utfors wrote:

> Samma här, alltså det ser bra ut när jag nu skriver i mejlet med Å Ä
> Ö å ä ö  men så länge jag har varit med i mejl-utskicket så har det
> alltid sett knasigt ut med ?-tecken istället för de svenska tecknen.
> Jag kör med svensk Mozilla Thunderbird och har får aldrig annars
> andra mejl som ser så konstiga ut. Även om det ser okej ut med att
> vi avsändare t.ex. kör med iso-8859-1 så är det förmodligen
> listservern (på Linux?) som förvandskar breven när den skickar ut
> mejlen.
> 
> // Göran Lund \\

Göran, du kör Digest. Skulle du kunna prova att stänga av det och 
se om breven ser bättre ut när du får dem ett och ett?

En fråga till Bengt Bäverman som frågade först: Kör du också 
digest?

Är det kanske så att ni som ser problemet kör digest och vi som 
inte ser problemet läser breven ett och ett? Isåfall är det kanske 
listserv som har problem med att jämka ihop alla olika 
teckenkodningarna.

/Jonas S



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Spårfiler

2008-09-15 Thread Jonas Svensson
On 15 Sep 2008 at 10:32, Per Ljungberg wrote:

> Hej!
> 
> Som nybörjare inom OSM har jag ännu inga program eller kunskap att
> lägga in eller redigera mina spår på någon OSM-karta. Är det någon
> här som är intresserad av att få ta del av mina spår för att lägga
> in dem? Jag bor i Jönköping så de flesta spår kommer att bli här i
> omgivningarna. Hälsningar Per

Hej,
Det är trevligt att du erbjuder spåren men det är ganska svårt för 
någon annan att göra något bra av dem. Man bör helst ha lite minne 
av hur vägarna gick. Om det inte är småvägar ute i skogen förstås 
då kan man nog bara trycka spåret rakt igenom JOSM med automatik så 
är det klart. Jag har inte gjort så men jag tror den möjligheten 
ska finnas.

Själv har jag nog inte tid under hösten men någon annan kanske vill 
försöka.

/Jonas S


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Importing GNS data for northern Sweden

2008-10-05 Thread Jonas Svensson
2-3 km is quite a lot but may be better than nothing. Do you know 
if it gets better or worse this far north?

/Jonas S


On 5 Oct 2008 at 11:43, Mike Collinson wrote:

> I would like to import some GNS data [1] for Sweden north of
> Latitude 61, i.e. just north of Gävle, where there is not much
> active mapping(?).  Does anyone have any objection to that?
> 
> My plan is first to import all island names. If that looks good, do
> an import of all features.  
> 
> I've done this now in several places around the world and have built
> up a fairly good GNS --> OSM tagging conversion scheme [2].  I
> preserve the GNS id number so it can be matched in the future and
> also keep a record of all OSM node ids in case any mass deletion is
> requested.
> 
> Importing the data is useful for orientation in rural and poorly
> mapped areas and for place finding.
> 
> The disadvantages are (a) the resolution is coarse so points are not
> place accurately, sometimes 2 or 3 km out in tropical latitudes; (b)
> duplication of previously entered place names. From Australian
> experience, the latter problem is quickly resolved by manual
> editting.
> 
> Any comments welcome.
> 
> Mike
> 
> 
> [1] Public domain geographic name data available from the US
> Government. http://earth-info.nga.mil/gns/html/namefiles.htm
> 
> [2] Perl script available if anyone wants it.
> 
> 
> 
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Positionsformat

2008-10-06 Thread Jonas Svensson
Om WGS84 finns så är det som ska användas för OSM om jag förstått det hela
rätt. Annars så verkar SWEREF99 vara samma sak. Lantmäteriet har mer info
än du vill veta
.  ;-)

/Jonas S


On Mon, 6 Oct 2008, Per Ljungberg wrote:

> Hej!

Jag har köpt en Garmin trex Legend HCx. Vilket positionsformat är lämpligast 
att ställa in den på för användning i Sverige?
Det finns ju många förslag i menyn. Exempelvis "SWEREF 99 TM", "RT 90", "UTM 
UPS"och "Rikets nät".

Hälsningar
Per


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] svensk karta

2008-12-27 Thread Jonas Svensson
Hur mycket dator krävs för att köra en mapnik (det är väl den på 
huvudsiten)? Jag funderar över om det skulle vara möjligt att på 
t.ex. openstreetmap.se visa en rendering med i första hand svenska 
namn.

/Jonas S


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Husnummerrelationer

2008-12-31 Thread Jonas Svensson
Jag har försökt knappa in lite husnummer här 
. Men jag tror inte jag 
fått till relationerna rätt (story of my life...), någon som har 
bättre koll på dem? Utan dem är väl husnumren rätt värdelösa ur 
routing-synvinkel.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Motorvägsavfarter

2009-01-04 Thread Jonas Svensson
On 4 Jan 2009 at 16:53, Håkan Bråkan wrote:

> Hej på er
> 
> Är det någon som har ett bra exempel på hur att tagga upp en
> motorvägsavfart? Jag är mest nyfiken på hur man märker de gula
> skyltarna med avfartsnumret. Kan det vara någon variant med 'ref'
> måntro?

Det verkar vara någon som gjort det här utanför Linköping: 

Ser ut som key:ref och value:nummer.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Namn på vattendrag

2009-01-06 Thread Jonas Svensson
Är det problem med utritning av namn på vattendrag? Stångån som går 
genom Linköping får namnet utritat mitt i bostadsområdet Tannefors. 
Tannefors gränsar visserligen till ån men det är ändå för långt 
ifrån. På mapnik hamnar namnet mellan Humlegatan och Nya 
Tanneforsvägen när jag zoomar in. På tah så blir det mellan 
Drottningtorget och Stallgatan.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] coastline

2009-07-24 Thread Jonas Svensson
Jag skulle uppdatera hamnen 
 enligt  
men verkar ha misslyckats. Som jag uppfattade ska man ange kanten 
som coastline men hela rutan blev land istället för blandat vatten 
och land? Så hur skulle jag gjort?

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Billig logger

2009-07-24 Thread Jonas Svensson
Bonniers har ett erbjudande om en gps-logger på köpet om man köper 
två tidningar: . Glöm inte att säga upp 
prenumerationen i tid bara.

Det är en enkel modell som också finns med bluetooth men det saknas 
i den här.

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Billig logger

2009-07-25 Thread Jonas Svensson
On 25 Jul 2009 at 16:32, Magnus wrote:

> Verkar schysst! Nån som har länk med mer teknisk data?
> 
> Batteritid? (Att de skriver 12 timmars datalagring betyder inte
> nödvändigtvis att det kan ske på samma batteriladdning!)
> 
> Interface mot dator? USB? Kräver det nån speciell mjukvara etc?
> (Funkar det med Linux?)


Den kopplas in på USB med en inbyggd usb-serieadapter. Trolig 
tillverkare:  eller . 
I windows behöver man installera en drivrutin som ger en com-port. 
Ett linux-program som troligen kan prata med den: 
. Troligen ska 
gpsbabel klara av den också man jag har inte fått det att fungera, 
.

Jag vet ingen som kollat batteritiden. Batteriet är utbytbart och 
påminner rätt mycket om ett mobiltelefonbatteri (Model No N3650, 
3.7V 700mAh) så det går eventuellt att köpa några extra att ha 
fickan om man lyckas hitta något som passar. Om jag inte räknade 
fel så ska minnet räcka till 70h loggning.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Billig logger

2009-07-25 Thread Jonas Svensson
On 25 Jul 2009 at 17:43, Magnus wrote:

> Det finns inte risk att GPS-loggern uteblir om man säger upp
> prenumerationen när man fått sin första tidning? Leveranstid är
> ju 3v för loggern, är det för att de vill undvika hit'n'run
> kartografer? :)

Fungerade för mig iaf...
Förutom det där med 3v, det tog 6-7v. Men du betalar för två nummer 
så du kan vänta med att säga upp tills efter du fått andra numret.

Beställde, fick första numret och betalade, fick andra numret och 
sa upp prenumerationen, fick loggern efter ytterligare några 
veckor.

Sedan kan nämna att loggern saknar hål eller andra möjligheter att 
fästa den i något vilket kan vara lite besvärligt. Det syns när man 
gått och hållt den i handen hur man hållit den tror jag. Ibland kan 
spåret vara väldigt brusigt, kanske pga att den inte haft bra sikt 
uppåt eller att man hållit den så att antennen har varit i fel 
vinkel.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] stigar i skogen

2009-08-03 Thread Jonas Svensson
On 3 Aug 2009 at 11:26, Magnus Österlund wrote:

> Hur ska man tagga stigar och leder i skogen? Hur ska man skilja på
> stora breda gångstigar (som kanske är grusade och uppmärkta) med små
> smala djurstigar. Nåja, djurstigarna kanske inte ska tas med, men
> var ska gränsen gå?

Har du tittat på "Tracktype" i map features?

/Jonas S

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] stigar i skogen

2009-08-04 Thread Jonas Svensson
Ni har nog rätt i att det kanske inte var lämplig tagg. Ni kanske vill
föreslå en pathtype?

Angående hur små stigar man ska ta med så skulle jag nog fundera på hur
pass långvariga de är. Om det är en stig som kan förväntas finnas kvar ett
par år till så kan den väl tas med för den som så önskar.

/Jonas

On Mon, 3 Aug 2009, Magnus Österlund wrote:

> Jag trodde också att tracktype enbart var för highway=track, dvs körbara
> vägar.
> Idag har jag taggat med highway=path, foot=designated. Men det blir
> renderat på samma sätt som asfalterade gångvägar inne i stan vilket gör
> mig lite tveksam till att det stämmer. Och jag skulle vilja skilja på
> stora och små stigar.
> Sedan har jag inet fått svar på hur små stiga man ska ta med

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] stigar i skogen

2009-08-04 Thread Jonas Svensson
On 4 Aug 2009 at 17:20, Bengt Bäverman wrote:

> Jag har markerat stigar i skogen med highway=path och sådana bredare
>  gångar i skogen där bilar kan köra med highway=track. Enbart
> gångvägar  med highway=footway, bicycle=no samt gång ocg cykelvägar
> med  highway=cycleway, foot=yes.
> 
> Jag tycker att dessa kombinationer ger rätt utseende på kartan. 
> Stigarna blir smala svarta streck.
> 
> vänligen
>Bengt B

Låter vettigt men en påminnelse: Vi ska inte tagga för att det ska 
se bra ut med någon speciell renderer utan efter egenskaper. Sedan 
är det upp till de som gör renderingsmotorer att göra sitt bästa. 
Vi har ju redan idag minst två olika stilar på kartans utseende.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fraga om flygbilderna

2009-08-31 Thread Jonas Svensson
On Mon, 31 Aug 2009, Christoph Matthei wrote:

> Hej!
>
> Jag kan få bra flygbilderna från min kommun. De har sagt att jag kan
> använda det för att förbättra OSM-kartor.
>
> Skulle jag ha en skriven avtal eller räcker det om jag har det muntlig?
>
> Har någon erfarenheter med importera georeferenserat flygbilderna?

Bra initiativ! Vad gäller tillstånd så gäller ju att muntligt är svårt
att bevisa så skriftligt är definitivt att föredra.

Jag tror det går att läsa in bilderna som bakgrund i JOSM men jag har
aldrig provat själv.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Billig logger

2009-09-05 Thread Jonas Svensson
On 5 Sep 2009 at 22:29, Einar Ryeng wrote:

> 1) Kan den kommunisere med gpsbabel?

Ja, om du checkar ut från CVS och kompilerar själv. Det fungerar 
inte med senast släppta (1.3.6).

> 2) Har noen lykkes i å finne ekstra batterier?

Jag har inte vågat prova än men jag tycker att det ser ut att vara 
samma batteri som till mobiltelefonen Nokia 3650.

> 3) Hvor stor loggekapasitet har den? Det står at batteriet varer 12
>timer, kan man da lade batteriet og fortsette loggingen?

Jag har sett uppgifter om 70h logg men jag är inte helt säker.

> 4) Ser sporloggene brukbare ut?

De är helt ok om man bara ser till att hålla den någorlunda rätt 
och har någorlunda fri sikt mot himlen. Reflexer från hus eller 
skugga från träd försämrar snabbt kvaliteten på spåret.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kartdata från SCB

2009-09-21 Thread Jonas Svensson
On 21 Sep 2009 at 21:20, Konrad Skeri wrote:

> Har lagt märke till att SCB har kartdata för våra län och kommuner i
> både ArcView och GrundGIS-format.
> http://www.scb.se/Pages/List257347.aspx Är det nåt som går att
> använda för att importera kommungränserna (och omimportera
> länsgränserna då de nuvarande inte är helt exakta) till OSM på något
> sätt?
> 
> /Konrad

Det är möjligt att det går att använda det datat men har vi 
juridisk rätt att göra det? "Gör egna kartor" skulle kunna tolkas 
som att det bara är för privat bruk.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Höjdkurvor för Sverige till Garmin ?

2009-09-21 Thread Jonas Svensson
On Tue, 22 Sep 2009, Christoph Matthei wrote:

> Jag har filerna på en annan dator, men jag kan skicka det till dig i
> morgon eller mejler mer detailjerad hur man gör det.

Den beskrivningen tror jag fler är intresserade av så maila den gärna här
eller skicka till mig (också) så lägger jag ut den någonstans.

/Jonas

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Höjdkurvor för Sverige till Garmin ?

2009-09-21 Thread Jonas Svensson
On Mon, 21 Sep 2009, Bengt Bäverman wrote:

> Jag bygger idag mina kartor till min Garmin eTrex Legend HCx på
> openstreetmap.

Gör du det bara för eget bruk eller lägger du ut dem allmänt tillgängligt?

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kartan vill inte ritas om

2009-09-26 Thread Jonas Svensson
On 26 Sep 2009 at 15:54, Lars Holmqvist wrote:

> Hej, jag läste att det kan ta lite tid för kartorna att ritas om när
>  man har gjort ändringar. En ändring tog 10 minuter innan den fanns
> på  Mapnik och Osmarender. Men en annan har jag nu väntat 2 dagar.
> Jag har  provat på några olika datorer men den visar samma. När jag
> väljer edit  i Potlash så syns ändringarna korrekt.
> 
> Här har jag försök städa upp de olika vägtyperna, en liten
> komplicerad  avfart. Men den vill inte uppdatera...

Osmarender ser ut att ha 2 veckors backlog just nu: 
.  :-(

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Mera om fördröjningar

2009-09-26 Thread Jonas Svensson
On 26 Sep 2009 at 16:46, Magnus Ahl wrote:

> Hej!
> 
> Jag har under min pappaledighet i sommar roat mig med att medelst
> barnvagn, laptop och GPS-mottagare mappa upp min hembygd i OSM.


Bra gjort!


> Dock så får jag bara en enda träff på en sökning på "Husåkersvägen",
> "vår gata", i sökfältet för OSM på webben, mycket riktigt den enda
> gatan som hette så i Sverige inann 2004 när vår gata "blev till",
> men inte nu längre. Jag matade in Husåkersvägen i Harplinge i maj,
> närmare bestämt 2009-05-19, men den är fortfarande inte sökbar!?

Om du gör en sökning och sedan klickar på "OpenStreetMap 
Namefinder" i sökresultaten, så får du en sida där det står "Index 
from OpenStreetMap data up to 9 Jan 2009". Varför det inte är 
uppdaterat sedan dess vet jag däremot inte.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Norrköping

2009-10-03 Thread Jonas Svensson
Om det är någon här som är aktiv i eller har kännedom om Norrköping 
så titta gärna på . Jag har lagt in 
några frågor där.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Siljansleden (Cykelväg) - Ändri ng av route

2009-10-07 Thread Jonas Svensson
On Wed, 7 Oct 2009, Christoph Matthei wrote:

> Hej!
>
> I Orsa finns en del av Siljansleden via det stora E45.
> (http://www.openstreetmap.org/browse/way/35667779) Det finns officiella
> skyltarna där.
> Det är inte trevlig att cykla där, men det är inte nödvändigt. Man kan
> kör bara 100 m norrut genom byn (via Trunnavägen, Prinsvägen). Jag
> försöka att övertyga kommunen att förändra det, men det behövs tid.
> Skulle man förändra det i OSM, även om det är inte det officiella
> version? Skulle man har den finare led i OSM eller den riktigare?

Jag tycker inte du ska flytta den i OSM utan den ska följa den verkliga
och sedan kan du flytta den i OSM när du fått igenom det hos kommunen.
Möjligen skulle du kunna lägga in din väg som ett alternativ men då med
tydlig markering att det inte är den officiella.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Nya hastighetsgranser

2009-11-09 Thread Jonas Svensson
On 9 Nov 2009 at 13:28, Mattias Dalkvist wrote:

> Någon annan som sätt denna?
> http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Hastighetsgranser/Nya-hastighets
> granser/Ditt-lan/

Bra tips för att ge sig ut och kolla skyltarna men mer än så är det 
väl inte? Att ta direkt från kartan ger för dålig noggranhet i 
många fall och dessutom är den säkert upphovsrättskyddad.

(sett stavas väl sett för övrigt)

/Jonas

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Kågeröd, Svalöv kommun, Skåne Län

2010-01-06 Thread Jonas Svensson
Hej och välkommen!

Det ska nog inte vara något större problem att få hjälp. Antingen 
här (om du föredrar svenska) eller på någon av de generella 
listorna som newb...@openstreetmap.org eller t...@openstreetmap.org 
(om engelska är ok).

Jag har inte använt WhereAmI så där kan jag inte hjälpa till men 
allmänt så försöker jag svara på frågor.

Apropå att kartlägga grannbyarna så är väl hela projektet så att 
ambitionsnivån och inriktning är upp till var en. Minsta bidrag 
räknas och uppskattas.

Lycka till med kartritningen!

/Jonas S



On 6 Jan 2010 at 10:03, Jonas Björk wrote:

> Hej listan!
> Jag tittade på Openstreetmap och upptäckte att byn där jag bor
> (Kågeröd) är dåligt kartlagd. Gatan där jag bor finns inte ens med,
> lika lite som området :]
> 
> Så jag började läsa på hur jag skulle kunna hjälpa till. Igår kväll
> fick jag in WhereAmI i min Nokia e71 och tänkte ge mig ut i helgen
> och gå efter gatorna i byn. Det skulle kännas tryggt om jag kunde få
> kontakt med någon erfaren som kan hjälpa till med mina frågor.
> Fungerar det bra och det inte är allt för svårt kan jag tänka mig
> att kartlägga grannbyarna också.
> 
> mvh/ jonas björk
> 



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Remiss-svar till Geodata-projektet, remisst iden går ut 31 januari

2010-01-06 Thread Jonas Svensson
On 6 Jan 2010 at 12:28, Magnus Ihse Bursie wrote:

> Hej svenska OSM:are!
> 
> Jag har tidigare försökt följa det svenska geodata-projektet, och i
> görligaste mån påverka dem att släppa data under villkor som är
> kompatibla med OSM:s licens(er).

Det vore förstås bra att öppna för kommunikation med dem 
åtminstone. Glöm bara inte att OSM eventuellt är på väg från CC-BY-
SA till odbl.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Remiss-svar till Geodata-projektet, remisst iden går ut 31 januari

2010-01-06 Thread Jonas Svensson
odbl: 

Det påstås vara ungefär samma sak som CC-BY-SA men juridiskt 
hållbart även för en databas som OSM. Enligt förespråkarna för 
bytet så gäller inte CC-BY-SA juridiskt för en databas som OSM. Mer 
info finns länkat från wiki-sidan ovan.

Openstreetmap foundation har röstat om bytet och det blev ett ja 
till att gå vidare. Nästa steg tror jag är att fråga övriga 
bidragsgivare, dvs alla som är registrerade och har laddat upp spår 
eller redigerat.

/Jonas S


On 6 Jan 2010 at 15:04, Bengt Bäverman wrote:

> CC-BY-SA vet jag vad det betyder, men vad betyder odbl.
> Vad är anledningen att man går ifrån CC?
> 
> /BengtB


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Relation för alternativ bussträckni ng

2010-01-17 Thread Jonas Svensson
On 17 Jan 2010 at 15:29, Konrad Skeri wrote:

> Håller på att lägga in lokalbussarna i Umeå, och har en funderation
> på hur jag ska göra med alternativa rutter.
> 
> Exempelvis så har både linje 1 och 6 alternativa dragningar Öst på
> stan kvällar och nätter. Ska jag
> 
> 1. Lägga allt i en och samma relation. Renderare kommer inte att ha
> möjlighet att göra skillnad på sträckorna.
> 
> 2. Lägga den lilla stumpen som är alternativ i en egen relation. Det
> kommer då att bli tydligt att det är en alternativ dragning där, men
> en ruttplanerare kan få problem. (Detta sätt har jag använt just nu)
> 
> 3. Göra en ny relation för varje sträckning. Enklast för
> ruttplanerare, men riskerar att se gräsligt ut i linjekartor och för
> info om vilka sträckor som passerar en hållplats.


Mitt förslag utan att ha tänkt igenom det allt för mycket:

4. Som 3 men också påpeka problemet på talk så att de som gör 
rendrerings/rouing-motorer som klarar att lösa det hela. De 
alternativa relationerna måste taggas med regler för när de gäller.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Snöskoterled

2010-01-17 Thread Jonas Svensson
On 17 Jan 2010 at 15:34, Håkan Bråkan wrote:

> Hej alla
> 
> Hade i julas möjlighet att få åka lite snöskoter uppe i Norrland.
> Skoj och exotiskt för en sörlänning som jag. Vi åkte delvis på en i
> naturen tydligt märkt skoterled.
> 
> Är det någon här som har ett bra tips på hur att tagga upp en sån
> led. Jag har försökt hitta något bra alternativ på wikin men inte
> lyckats.

Kanske något i stil med följande?
highway=track
access=no
snöskoter=yes

Fast jag kommer inte på vad snöskoter heter nu. Och sedan ska det 
nog till någon märkning om att det bara är när det är snö som man 
får åka där, tror jag.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Gatuvy hos google och eniro

2010-01-22 Thread Jonas Svensson
On Fri, 22 Jan 2010, Erik Johansson wrote:

> Man ska/kan inte upphovsskydda saker som inte uppnår verkshöjd.

Vad man ska eller inte ska är väl bäst att prata med politkerna om. Vad
man kan eller inte kan enligt aktuell lag tror jag är bättre att hålla
sig till här.

Nu är jag inte jurist men vad säger du om:

Paragraf 49a ger upphovsrätt till foton utan att ta hänsyn till verkshöjd.

Sedan finns ju katalogskyddet (paragraf 49) också som kan vara relevant?

Dessutom gäller det enbart svensk lag eller är det heltäckande? Jag menar
om det bara är svenska lag så är det kanske inte så bra att basera
OSM-bidrag på det även om det bara är svenska delen vi ritar.


/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Import av Skåneleden

2010-01-25 Thread Jonas Svensson
On 19 Jan 2010 at 21:43, Robert Helgesson wrote:

> Jag funderar nu på frågan Daniel ställer angående pappersavtal.
> Behövs det eller inte?
> 
> Jag funderar också på licensen.  Under min kontakt med dem så sa jag
> att ODbL kan bli aktuellt men jag antar att detta försvunnit i den
> interna diskussionen de haft.  Bör jag redan nu efterfråga tillgång
> under ODbL?
> 
> /Rob

Pappersavtal är väl alltid bra men borde inte behövas. Du kanske 
kan se till att arkivera mailet på ett bra sätt, gärna med 
brevhuvudet där där det framgår tidsstämplar och vilka servrar det 
passerat.

Vad gäller ODbL så är det väl inte bra att besvära utomstående med 
det innan det är mer säkert att det blir så. Samtidigt när du nu 
redan nämnt det så är det kanske bättre att ta upp det nu när de 
har händelsen i friskt minne. Jag skulle nog rekommendera att 
undersöka möjligheten att redan nu få det licensierat även med den 
eller något i den stilen.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] stor donation av vägdata till OSM, Sth lm

2010-05-10 Thread Jonas Svensson
On Mon, 10 May 2010, Johan von Boisman wrote:

> det gjordes en stor import av data i USA för några år sedan. Via denna
artikel kanske du kan hitta vidare till ngn som bidra med råd

Fast USA hade väl egentligen inget alls innan den stora importen.
Så beroende på vilket område det här gäller så kanske man vill gå
vidare på olika sätt.

Lite om import till openstreetmap finns på
 men det kanske ni redan
hittat.

Ett alternativ som också är möjligt är att helt enkelt lägga ut de data ni
vill donera som en fil på en lämplig webserver tillsammans med ett
dokument som visar att det gäller en donation med openstreetmap som
mottagare och enligt gällande licens
, och sedan
tala om det här. Sedan är
det upp till OSM att faktiskt ta emot det. Men all hjälp
att faktisk utföra importen är förstås också uppskattad.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Blå triangel

2011-02-13 Thread Jonas Svensson
On Mon, 14 Feb 2011, Andreas Vilén wrote:

> Hej alla, ser ni också en blå triangel här:
> http://www.openstreetmap.org/?lat=56.136&lon=13.19&zoom=10&layers=M ?
>
> Någon som kan reda ut vad som hänt?
>
> /Andreas

Klickar jag fram datalagret på openstreetmap.org så finns inga
punkter/noder i hörnen på den. Så viss risk att det är en bugg i
rendreringen?

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] "Gemenskapens projekt": Sök pengar senast 19 april

2012-04-17 Thread Jonas Svensson
> > Date: Mon, 16 Apr 2012 17:49:33 +0200
> > From: peter.kindst...@abc.se
> > To: talk-se@openstreetmap.org
> > Subject: Re: [Talk-se] "Gemenskapens projekt": Sök pengar senast 19 april
> >
> >
> > Tanken var alltså att få använda "openstreetmap.se" och att det
> > egentligen skulle vara en community-site. Helst driven av "oss alla"
> > eller en förening, men det finns ju inga tendenser till det ännu.
> > Jag hoppas ju förstås att en sidan med tiden kan leda till att en
> > förening bildas och kan ta över driften/ansvart för den!

Utan att ha läst hela diskussionen så kommer jag här med en tanke lite
från sidan:

Jag gjorde en gång ett provskott med en egenrenderad karta där skillnaden
var namnen. På openstreetmap.org används alltid de lokala namnen på
platser men databasen innehåller ofta också alternativ. Det jag gjorde
vara att ta svenskt namn i första hand, om det inte fanns så tog jag
engelskt, tyskt, franskt och i sista hand det som var default dvs
antagligen det lokala. Jag vet att det uppskattades av personer i finland
som insåg hur lite som då fanns på svenska i finland.

Det blev bara ett provskott men jag tror det vore uppskattat om det gick
att få igång en sådan karta som hålls uppdaterad. Det kan vara bekvämt att
se de svenska eller engelska namnen på orter i thailand t.ex.

/Jonas

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] Lite inte på BING

2013-07-24 Thread Jonas Svensson
Hej,
Jag har inte varit så aktiv i OSM på ett par år men fick lite tid 
över idag och tänkte kolla upp en gammal sak.

Det gällde en gata som saknade namn så först kollade jag på OSM om 
någon lagt in det under tiden. Men till min förvåning så var gatan 
borttagen och ett par kvarter helt omritade. Tyckte det var 
märkligt så jag cyklade iväg och kontrollerade hur det ser ut. Och 
jo det såg ut som jag mindes och gatan hade fått ett namn. 
Förklaringen verkar vara att någon har ritat om kvarteren efter 
Bing-bilder. Men området ser inte alls ut som på bilderna! Bilderna 
är gamla och området har rivts och byggts om sedan dess.

Så en påminnelse: Lite inte på Bing-bilder om du inte känner till 
området!

/Jonas



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Lite inte på BING

2013-07-24 Thread Jonas Svensson
Det har du säkert rätt i. Jag gör så också.

/Jonas

On 24 Jul 2013 at 14:43, Andreas Vilén wrote:

> Visst är det så, men här på maillistan där de flesta är gamla rävar känns
> det som att slå in en vidöppen dörr. Mitt tips är att du istället kollar
> historiken för den som gjorde det och letar upp andra liknande
> redigeringar, och passar på att skicka ett meddelande i stil med det här
> till den personen.
> 
> /Andreas
> 
> 
> 2013/7/24 Jonas Svensson 
> 
> > Hej,
> > Jag har inte varit så aktiv i OSM på ett par år men fick lite tid
> > över idag och tänkte kolla upp en gammal sak.
> >
> > Det gällde en gata som saknade namn så först kollade jag på OSM om
> > någon lagt in det under tiden. Men till min förvåning så var gatan
> > borttagen och ett par kvarter helt omritade. Tyckte det var
> > märkligt så jag cyklade iväg och kontrollerade hur det ser ut. Och
> > jo det såg ut som jag mindes och gatan hade fått ett namn.
> > Förklaringen verkar vara att någon har ritat om kvarteren efter
> > Bing-bilder. Men området ser inte alls ut som på bilderna! Bilderna
> > är gamla och området har rivts och byggts om sedan dess.
> >
> > Så en påminnelse: Lite inte på Bing-bilder om du inte känner till
> > området!
> >
> > /Jonas
> >
> >
> >
> > ___
> > Talk-se mailing list
> > Talk-se@openstreetmap.org
> > http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
> >
> 



___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Votering: Reply-To-header i mejllistan

2013-08-23 Thread Jonas Svensson
On 23 Aug 2013 at 15:55, Andreas Vilén wrote:

> Låter som det vanliga elitistiska tugget där de räknar med att varenda
> datoranvändare är unixtekniker. Det kanske funkade i början av 90-talet,
> men inte nu längre.

Unixskägg och elitist kanske kan ses som beröm men i det här fallet 
luktar det personangrepp och det tycker vi inte om. Håll dig till 
din riktiga argument.

/Jonas


___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] God Jul!

2013-12-24 Thread Jonas Svensson
Skoj! Jag gjorde en gång ett försök att rendrera med svenska som utgångspunkt. 
Det vore kanske ett bra val att ha som alternativ på den tile-servern? 

När jag försökte så gjorde jag så att jag tog en kopia av databasen och ändrade 
name-taggen till name:se om det fanns sedan en, no, de och fr om se saknades 
och sist lät original taggen vara kvar. Men bättre är väl att ändra vid 
rendreringen . 

/Jonas 

Joakim Fors  skrev:
>Hej,
>
>Tänkte att det kanske är läge för en julklapp till alla svenska OSM
>entusiaster.
>
>Jag och Karl Wettin har under hösten pratat med Wikimedia Sverige,
>Mullet Scandinavia, FS-Data, Frobbit och Portlane för att fixa fram
>sponsring till en server samt hosting etc som är tänkt att kunna
>användas av svenska OSM-användare.
>
>Maskinen är nu äntligen på plats och de flesta bastjänster[1] är
>konfigurerade och i princip klara för användning. Tanken är nu att de
>som har en bra idé för ett projekt, behöver en maskin för att köra lite
>tyngre OSM-relaterade beräkningar på eller bara behöver utrymme för en
>enkel hemsida, ska kunna få de resurserna på den här servern[2]. På så
>sätt hoppas vi också att tjänster ska kunna vara lite mer bestående än
>som nu när de körs temporärt lite här och där för att sedan försvinna.
>
>Vi hoppas existensen av denna server bidra till en hel del skaparlust
>ute i stugorna. :) 
>
>God Jul!
>
>---
>
>[1] http://openstreetmap.se/tjanster
>[2] http://openstreetmap.se/guider/konto
>___
>Talk-se mailing list
>Talk-se@openstreetmap.org
>https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

-- 
Skickat från min Android-telefon med K-9 E-post. Ursäkta min fåordighet.___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] God Jul!

2013-12-25 Thread Jonas Svensson
Ja, givetvis. Tack för rättningen. 

"Andreas Vilén"  skrev:
>God jul alla!
>
>Vill eg bara tillföra att språkkoden för svenska är sv. Se är samiska.
>
>/andreas
>
>Skickat från min iPhone
>
>24 dec 2013 kl. 17:19 skrev Jonas Svensson :
>
>> Skoj! Jag gjorde en gång ett försök att rendrera med svenska som
>utgångspunkt. Det vore kanske ett bra val att ha som alternativ på den
>tile-servern? 
>> 
>> När jag försökte så gjorde jag så att jag tog en kopia av databasen
>och ändrade name-taggen till name:se om det fanns sedan en, no, de och
>fr om se saknades och sist lät original taggen vara kvar. Men bättre är
>väl att ändra vid rendreringen . 
>> 
>> /Jonas 
>> 
>> Joakim Fors  skrev:
>>> 
>>> Hej,
>>> 
>>> Tänkte att det kanske är läge för en julklapp till alla svenska OSM
>entusiaster.
>>> 
>>> Jag och Karl Wettin har under hösten pratat med Wikimedia Sverige,
>Mullet Scandinavia, FS-Data, Frobbit och Portlane för att fixa fram
>sponsring till en server samt hosting etc som är tänkt att kunna
>användas av svenska OSM-användare.
>>> 
>>> Maskinen är nu äntligen på plats och de flesta bastjänster[1] är
>konfigurerade och i princip klara för användning. Tanken är nu att de
>som har en bra idé för ett projekt, behöver en maskin för att köra lite
>tyngre OSM-relaterade beräkningar på eller bara behöver utrymme för en
>enkel hemsida, ska kunna få de resurserna på den här servern[2]. På så
>sätt hoppas vi också att tjänster ska kunna vara lite mer bestående än
>som nu när de körs temporärt lite här och där för att sedan försvinna.
>>> 
>>> Vi hoppas existensen av denna server bidra till en hel del
>skaparlust 
>>>  ute i
>>> stugorna. :) 
>>> 
>>> God Jul!
>>> 
>>> ---
>>> 
>>> [1] http://openstreetmap.se/tjanster
>>> [2] http://openstreetmap.se/guider/konto
>>> 
>>> Talk-se mailing list
>>> Talk-se@openstreetmap.org
>>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>> 
>> -- 
>> Skickat från min Android-telefon med K-9 E-post. Ursäkta min
>fåordighet.
>> ___
>> Talk-se mailing list
>> Talk-se@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>
>
>
>
>___
>Talk-se mailing list
>Talk-se@openstreetmap.org
>https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se

-- 
Skickat från min Android-telefon med K-9 E-post. Ursäkta min fåordighet.___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se