Jo wrote:

> Ik heb De Lijn nog 's gekontakteerd ivm informatie over hun haltes en evt.
> busroutes. Ik kreeg dezelfde standaardmail als iemand anders op deze
> mailing list, wat me in eerste instantie wel bemoedigend leek.
>
> Daarin vragen ze echter om 'garanties'.  Iets wat we hen gewoonweg niet
> kunnen geven. Ze zijn bang voor klachten die bij De Lijn zouden toekomen
> als mensen via OSM hun reisweg zouden plannen en dit fout zou lopen.

Jammer, maar misschien kan je hen iets anders vragen als het echt niet lukt:
namelijk of we gewoon de routes van de kaarten die zij ter beschikking stellen
via kaarten mogen overnemen? Voor busroutes maakt het toch niet zo veel uit of
we de originele dataset hebben of de kaartjes (laatste zijn zelfs beter want
ik denk niet dat de dataset de exact bevat welke straten exact genomen moet
worden), want er gaat volgens mij toch geen manier zijn om een dataset van
routes rechtstreeks te importeren naar routerelaties.

Maar misschien moeten we eens nadenken over welke "garanties" we kunnen geven,
en dat begint dan bij het nadenken over wat in hun dataset juist zit.
Bushaltes en buslijnen in de vorm van een lijst bushaltes? In de tijdstabellen
zijn we op dit moment nog niet geïnteresseerd.

Is dat dan eigenlijk zo moeilijk om te updaten? Een verzameling van nodes en
daarop de routerelaties (die dan bij import enkel nodes bevat), dat lijkt me
niet onoverkomelijk om dat te onderhouden, het zou zelfs volledig automatisch
kunnen (maar er moet wel een klein beetje infrastructuur voor opgesteld worden
om te weten welke dingen je hebt op de kaart gezet). De enige interactie zou
dan zijn dat iemand bij ontvangst van nieuwe data dat in het uploadscript
steekt waarna dat dan zijn werk doet.

Wat betreft routerelaties zou ik het zo doen: bij import zijn dat dus gewoon
nodelijsten van alle bushaltes. Nu kunnen mappers de routes zelf aanvullen
door de juiste ways toe te voegen. Wat nu als bij een update de route
gewijzigd is? Bij enkel nodes is het eenvoudig: gewoon aanpassen. Als een
mapper de routes heeft aangevuld met ways moet je die bij wijziging ofwel
deleten, ofwel enkele weken omtaggen als oude busroute, ergens op een site
zetten dat die moet herbekeken worden, en als ze na enkele weken niet
gedeletet is, het automatisch doen.

Daarnaast moet de infrastructuur ook regelmatig controleren op dingen die
mappers zelf aanpassen, en dat ongedaan maken.

Hoe dan ook, laat ons even nadenken over wat we van "garanties" kunnen geven,
en hoe de infrastructuur er moet uitzien. Als we dat exact weten kunnen we hen
vertellen wat onze garanties zijn.

100% garantie kunnen we hen niet geven dat hun updates binnen de paar dagen in
OSM zitten. Maar dat kunnen ze bij Google ook echt niet hoor, al zullen ze wel
wat anders gezegd hebben aan De Lijn. Zij zullen ook updatemechanismen hebben
die op elk moment ergens in de schakel kunnen haperen, maar uiteindelijk
zullen ze juist hetzelfde als ons doen. Maar bij ons komt een wijziging wel
meteen op de kaart. Hoe lang duurt het op dit moment voor wijzigingen op
Google Maps verschijnen? In Antwerpen gaan een hoop buslijnen veranderen op 1
november, ik ga het eens in het oog houden hoe snel Google bij is. Bij andere
dingen die in het echt wijzigen zijn we trouwens toch al veel sneller dan
Google. Toch als ik weet hoe, want ik zie vandaag geen bushaltes meer op
Google Maps, dus ofwel herinner ik me onterecht dat die er ooit hebben op
gestaan, ofwel doet Google er nu niks mee...

In elk geval, nog niet opgeven :-)

Ben