Het antwoord van De Lijn dat ' k hier gepost heb, komt eigenlijk neer op:
het ziet er wel interessant uit wat jullie doen, maar wij zien het niet
zitten om jullie bij jullie inspanningen te helpen. Ook al zou dat betekenen
dat de informatie waarover jullie beschikken op kortere termijn accurater
zou zijn i,p,v, op langere termijn. Om ervoor te zorgen dat het onmogelijk
wordt om tot een overenkomst te komen, hebben we de volgende voorwaarde
bedacht (OK, nogal cynisch): jullie moeten kunnen GARANDEREN dat alle
wijzigingen (en dat zijn er veel) meteen worden verwerkt in jullie databank,
zodat mensen niet kunnen komen klagen bij De Lijn als ze verkeerde
informatie zouden krijgen.

Het is inderdaad ook een probleem dat we niet weten hoe, hetgeen zij
aanleveren, eruit zou zien. Ik had graag ons model daar zoveel mogelijk op
afgesteld.

En wat voor garanties kunnen we hen uiteindelijk geven? Als wij alles mooi
importeren en in orde maken en dan komt er iemand langs die alles overhoop
gooit, met een of andere edit, goedbedoeld of kwaadwillend (vandalisme) en
net op dat moment baseert iemand zijn 'vervoersbeslissing' op onze
informatie.

Er zou eigenlijk een tussenstuk/project moeten bestaan, dat die garanties
wel kan geven. Iemand interesse om dat op te starten? Nu, ik blijf het
eigenaardig vinden dat de discussie niet over de licentievoorwaarden gaat.
Neem nu dat er zo'n project zou bestaan dat alle informatie van De Lijn
automatisch omzet naar iets 'begrijpelijk' en dat opslaat in een databank.
Een script dat 2x per week alles afhaalt met FTP bij De Lijn en de tabellen
aanpast. Waar er aanpassingen zijn, wordt dit zo aangeduid. Het project
maakt gebruik van OdBL, of hoe die licentie ook heet.

Dan kan Openstreetmap.org en elk project dat dat wil, daar die informatie
komen ophalen. De Lijn is blij want ze hebben de garantie dat in die
tussendatabank alle informatie compleet up to date is. Openstreetmap en z' n
vrijwilligers zijn blij, want het monikkenwerk wordt nu een stuk
gemakkelijker. De gebruikers zijn blij want ze hebben hun informatie. Op dat
tussenproject met grote accuraatheid, op Openstreetmap.org onder hun eigen
verantwoordelijkheid.

Zo'n project opstarten zal wel niet overdreven moeilijk zijn. Wie gaat de
server hosten? Voorzien we meer dan 1 server die gerepliceerd worden? Zouden
we dat eventueel op die Nederlandse server kunnen hosten? Ik kan
waarschijnlijk wel een importscript in elkaar boksen dat wat De Lijn
aanlevert, omzet in databanktabellen waar OSM mee verder kan, nadien.

Jo

Op 8 oktober 2010 13:12 schreef Ben Laenen <benlae...@gmail.com> het
volgende: