On Friday 11 January 2013 20:24:48 EeBie wrote:
> Ik vind het een vreemd idee om je voor de schrijfwijze van straatnamen niet
> te houden aan de spelling op de straatnaamborden.

Omdat de naam op de borden eigenlijk niet de officiële straatnaam is. Die
wordt namelijk gestemd door de gemeenteraad.

Wat je vaak ziet is dat de officiële straatnaam wordt afgekort op de
straatnaamborden, of op sommige borden. Of oude borden met volledige naam
worden vervangen door verkorte versie omdat ze dan misschien duidelijker
leesbaarder zijn van veraf of een andere reden. Maar dat verandert de naam
niet. De mensen wonen niet plots in een straat met een andere naam, want als
ze dat willen doen moeten ze het adres wijzigen van elke bewoner van de
straat, en dat is nogal wat werk...

Ik ben ook al borden tegengekomen met verkeerde spelling op de borden. Dan ga
je niet de fouten overnemen in het taggen natuurlijk, maar wel de goede
schrijfwijze. Een aantal van die borden zijn tussen haakjes al vervangen door
juist gespelde exemplaren.

> Als je voorletters van
> namen gaat vervolledigen op OSM, waar baseer je je dan op?

Zoals hierboven gezegd: notulen van de gemeenteraad. Dat zal natuurlijk
moeilijk op te zoeken zijn voor de meeste straten, maar je kan bijvoorbeeld
eens vragen of ze een officiële straatnamenlijst willen ter beschikking
stellen.

> In Hasselt is 'L.v. Beethovenlaan' de naam die op het straatnaambord staat
> en zo ook op alle officiële documenten gebruikt wordt. Slimmerikken hebben
> er al 'Ludwig van Beethovenlaan' en 'Ludwig von Beethovenlaan' van gemaakt.
> In sommige softwarepakketten voor klantkaarten e.d. wordt er ook 'Lodewijk
> van Beethovenlaan' van gemaakt.

Wel, zoek het eens op toen de straat haar naam kreeg :-) In Antwerpen worden
straatnamen steeds voluit geschreven, maar het is gerust mogelijk dat Hasselt
afkortingen gebruikt.

> Een tijdje geleden werden de voornamen zowel op GoogleMaps als op OSM nog
> voluit geschreven. Op OSM heb ik dat gewijzigd naar de schrijfwijze van het
> straatnaambord.
> Overigens viel het me een tijdje later op dat het ook op Google Maps op
> dezelfde wijze was aangepast. Maar of er ook een oorzakelijk verband is?

Daar moet je niet te veel achter zoeken :-)

Ben