Ik heb die adressenlijst even gedownload en voor een paar straten bekeken. Dat verheldert ook wel een paar zaken.

Weer kwam ik een geval tegen met als huisnummer 'ZN'. In deze lijst heeft hij echter wel een locatie meegekregen. Ik ken de betreffende plaats, en begrijp nu dat het een braakliggend perceel betreft waar in de nummering rekening is mee gehouden. Het huisnummer is dus nog niet toegekend, maar wel al gereserveerd, of zo iets.

Alle adressen hebben per huisnummer een locatie gekregen. Vervolgens is elk 'BUSNR' voor dat punt geregistreerd in een apart punt met dezelfde locatie. Zoals Sander zegt kunnen deze punten genegeerd worden, en volstaat het om de unieke 'HUISNR's in het script op te nemen.

Al ligt het misschien toch net wat ingewikkelder. Voor een bepaalde locatie (Kastanjelaan, Oostende, rond huisnummer 2) zie ik 24 (!) punten op elkaar liggen. Het betreft een klein appartementsgebouw. Het veld 'APPTNR' is steeds leeg. Voor HUISNR zijn er de waarden 2, 2_107, 2_109, 2_209, 2_309, 2A en 2D. Al deze 'HUISNR's met een underscore hebben als herkomst 'geinterpoleerdObvNevenliggendeHuisnummersGebouw'. In de dataset die ingeladen wordt met het script van Sander waren die 4 huisnummers met een underscore inderdaad de 4 punten die als 'zonder locatie' geregistreerd waren. In deze dataset hebben ze dus wel een locatie, maar vallen ze samen met het kale huisnr.

Los daarvan heb je per 'HUISNR' in dit geval ook steeds een aantal 'BUSNR's. Dat is in dit geval 107, 109, 209, 309, 409, etc. Frappant is dat voor de HUISNR's met underscore, niet het nummer na de underscore als BUSNR geregistreerd is. Alle adressen met een underscore hebben een variant met BUSNR leeg en een variant met BUSNR A. Wat het helemaal af maakt is het feit dat het HNRLABEL in alle 19 samenvallende gevallen gelijk is, namelijk '2-2_309'. Mogelijk heeft dat ermee te maken dat het punt met HUISNR '2_309' de hoogste ID heeft van die hele set.

Complex dus. Sander had het over het zinloos zijn van het registreren van meerdere busnummers per adrespunt, omdat dat toch allemaal samenvalt. Daar sluit ik mij bij aan. Echter, sommige van de nummers in de bovengenoemde casus zijn formeel bisnummers en geen subadres (wat dus op een busnummer of een appartementnummer zou slaan). Dat we de subadressen niet importeren lijkt me prima, maar mogelijk moeten we wel de bisnummers opnemen, ook als die toevallig samenvallen. Bij een opgesplitst rijhuis dat vroeger nr 5 was en nu nr 5 en nr 5A lijkt het me logisch om beide te importeren. Beide zou je ook prima kunnen intekenen met een eigen gebouw-polygoon. Bij een appartement heb je soms te maken met busnummers, maar soms ook met bisnummers (het was nog niet complex genoeg...). Wat dit betreft is het dus niet zo 'logisch' om al die 'HUISNR' met een underscore gewoon te negeren. Wat mij betreft mag dat wel gebeuren voor de APPTNR's en de BUSNR's.

Dat is in feite wat het huidige importscript ook doet met de adresposities-dataset die nu gebruikt wordt. Door de subadressen niet te gebruiken worden de diverse BUSNR's genegeerd. De adressen die nu in het script ingeladen worden zonder positie zijn naar mijn mening dus bisnummers (geen busnummers!). Als we deze dataset aanhouden, dan zouden deze punten de locatie van het overeenkomstige 'kale' nummer kunnen krijgen, met een kleine verschuiving dan.

In deze dataset (adressenlijst) is ook de 'HERKOMST' opgenomen. Die zegt wel wat over de nauwkeurigheid. Zoals ik in mijn vorige mail schreef, is het dus misschien handig om deze op te nemen als tag om bij de import die informatie beschikbaar te hebben.

Groeten,
Thomas