De character set van de posities database was cp720.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het plezante is dat de encoderingen
van é, ë en è in die character set net illegale encoderingen zijn volgens
UTF-8. Waardoor je python script crasht als het die tegenkwam.

Zie
http://www.lingua-systems.com/unicode-converter/unicode-mappings/encode-cp720-to-utf-8-unicode.html