Hallo Guy,

De discussie is op dit moment nogal technisch. Dit is met de bedoeling om
de data 'klaar te stomen', zodat iedereen er vlot gebruik van kan maken.
Dat je die discussie niet altijd kan volgen, maak je daar geen zorgen over.

We zullen nog wat meetings en hangouts moeten organiseren om te zorgen dat
iedereen weet hoe deze dat in OSM te integreren. Want helemaal automatisch
zal dat zeker niet gebeuren. Ik ben er bij wijze van test een aantal aan
het invoeren en ik kan je verzekeren, dat het nog heel wat werk kost, als
je het goed wilt doen.

Het enige verschil is dat de huisnummers op nodes worden aangeleverd. Dan
moeten ze nog op de gebouwen worden overgezet. Als deze gebouwen er nog
niet zijn, kan je met de building tools er met 3 klikken een rechthoek
overheen tekenen en wordt de info van de node naar het gebouw overgedragen.

Als dat gebouw parallel staat met het gebouw ernaast, kan het ook met 2
klikken.

Als het gebouw al in OSM zit, dan zijn er een aantal mogelijkheden. Het
komt er echter bijna altijd wel op neer dat je de geometrie van het gebouw
ook nog wat moet aanpassen. Opnieuw tekenen zou soms zelfs sneller gaan.
(Maar we willen wel de historiek intact houden).

Gebouwen zijn natuurlijk niet altijd rechthoekig, maar de extrude tool (x)
kan hierbij enorm behulpzaam zijn. (als je in extrude mode zit, kan je met
dubbelklik ook nodes op de contour van het gebouw toevoegen).

Als je een gebouw wilt tekenen dat parallel is, houd je het vorige
geselecteerd.

Als je echter een gebouw wilt tekenen dat aanligt bij het vorige, dan kan
je beginnen op 1 van de nodes ervan, dan een 2e aanklikken en dan beginnen
'uitrekken'. Dan zijn de nodes vanzelf deel van beide gebouwen.

Gebouwen met curves kunnen tegenwoordig ook mooi afgewerkt worden met 'o'.

Voor bestaande gebouwen kan je de conflation tool gebruiken.

Je kan echter ook in het menu selection,* 'Select all inside'* kiezen. Als
dat 1 node en 1 gebouw oplevert, kan je daarna *'Replace Geometry'*
gebruiken om beide samen te voegen. Je krijgt dan nog een dialoogvenster
als er conflicten zijn. Ik heb die respectievelijk op 't' en 'v' gemapt.
(Je kan de sneltoetsen voor je tools aanpassen aan je eigen voorkeuren)

Jo

Op 30 oktober 2014 11:45 schreef Guy Vanvuchelen <guy.vanvuche...@gmail.com>
: