> Ik kende de use_sidepath nog niet dus ik heb even de wiki bekeken, maar
> die is ook incompleet. Voorbeeld T4, use_sidepath zou betekeken dat je het
> fietspad moet gebruiken maar het fietspad is eenrichtingsverkeer dus als je
> van boven naar beneden gaat kun jet het niet gebruiken.
> Ik heb eerlijk gezegd niet zo gek veel op met dit soort tagconstructies.
> Routers moeten gewoon een gebruikspenalty voor gewone wegen hebben zodat
> fietspaden standaard gekozen worden om te routeren. In Nederland is het iig
> zo dat als er een fietspad ligt, de weg verboden terrein is voor fietsers,
> [...]

De tag is door een Nederlander geïntroduceerd, in samenwerking met een
Duitser :-)
In het geval van T4 moet je bicycle:forward=use_sidepath gebruiken. (of
backward afhankelijk van de richting van de way).

Dat is wat ik bedoelde, ik wil op dit kruispunt aan de andere kant geraken,
en volgens mij kan dat. Ik had ook al gedacht aan een "virtueel stukje"
fietspad zoals jij aangeeft. 2 lijkt me de eleganste oplossing. Bedankt !