Hey Killian,

On 02-06-16 22:23, Killian De Volder wrote:
> Glenn,
>
> Geen nood de enige import die ik gedaan heb is diegene die die jij nadien aan
> het importeren was.
> (Indien zich U het herinnerd, verder heb ik ook de boot afgehouden.)

Oef de pijn is nu over :)  Ik herinner het me idd, je bent vooral actief
in Stekene/Kemzeke hee.   Dat was de test case waarmee ik de tool heb
ontwikkeld omdat daar bijna geen enkel gebouw stond, ik had een streek
nodig om het te testen/ontwikkelen.

> Verder ik ga er vanuit dat er mensen zijn die manueel/semiautomatisch aan het
> importen zijn.
> Bewijs:
> Ik + Jij (Glenn): http://www.openstreetmap.org/#map=14/51.2189/4.0546
> http://www.openstreetmap.org/way/107808094#map=19/51.07133/4.72699

Yup, Ik kon ook moeilijk anders om te ontwikkelen, waaruit dus bleek dat
er te weinig source data insteekt.   source:entity=* ontbreekt.  Deze is
nodig omdat UUID's niet uniek zijn (Gba, Gbg, Knw... ze kunnen dezelfde
uuid's bevatten).   Tijdens mijn werken op Stekene ben ik erachter
gekomen dat er plots addressen stonden bij import met men tools op
roof's en garage's.  Dus alle gebouwen daar in Stekene moeten nog een
tag bijkrijgen om aan te duiden vanuit welke bron ze komen.

> Verder had bestaande gebouwen heb ik gewoon aangepast.
> "Megablocks" (10 huizen aan elkaar in een slordige import door 3Dshapes)
> dacht ik wel verwijderd te hebben, of had ik hiervan zoveel mogelijk nodes
> moeten hergebruiken ?

3Dshapes is meestal rommel , 't was perfect in het prille begin, maar
die dingen zijn achterhaald, van tijd zien ze een vierkant bos als een
building.  Maar dan nog zou je best de plugin gebruiken om geometries te
mergen.

> Maar als jij er mee bezig bent (ook als is het niet op dit moment) is het
> goed,
> het is niet dat ik (en hopelijk de rest ook) geen geduld heb. Noch zit er
> druk achter.

Ik ga proberen deze zomervakantie (binnen kleine maand dus) de draad
terug op te pikken en het grootste probleem op te lossen, nml.  Nodes
mergen tussen de entities in de database.  Nu is een roof niet gekoppeld
aan de building omdat ze de nodes niet delen, maar die nodes staan wel
over elkaar, de reden is omdat het gescheiden bronnen zijn, als je dit
importeert krijgen al die nodes aparte id's waardoor ze over elkaar
liggen.  In JOSM kan je dit wel deels fixen,maar dit is echt niet
handig/gemakkelijk.  Vraag maar aan Marc Gemis:  als je met 750
validation warnings op duplicate nodes zit op klein gebied.

> Maar om eerlijke te zijn zou het wel handig zijn als de huisnummers er eens
> in geraken ;)
> Maar huisnummers vereisen een gebouw tekenen ... welke met de mogelijkheid
> tot GRB een beetje extra werk lijkt.

De huisnummers komen automatisch mee met de tool ondertussen, ze worden
gematch aan buildings, achteraf moet je wel echt aan de slag met Sanders
zijn tool omdat wat GRB betreft maar 1 adres per building kan bestaan,
de crab toolset heeft hier een grote meerwaarde bij buildings die bv
addressen bevatten van 2 straten (hoekhuizen etc.)

> Is het plan de nummers mee te nemen in deze procedure ?

Dat is al het geval, je kan de popups enablen en dan zie je de
huisnummers.  http://grbtiles.byteless.net/
Die popup kan annoying zijn, maar dit is work in progress, en vooral
handig voor mezelf gemaakt, het uiteindelijk product gaat beter werken.
Beloofd.

Visueel zie je trouwens ook hoe compleet een adres is, de zwarte
contouren op een gebouw worden dikker naarmate je meer addr:* keys hebt
in de data.  Gebouwen zonder zwarte rand hebben geen adres informatie.

> Indien niet het geval, is er een tussen voorlopige manier dat men dit dan
> best (of gewoon niet) doet ?
> Vierkante huizen die goed aansluiten bij GRB vorm, of gewoon wachten op de
> huizen ?

Het is in ieder geval gemakkelijker om geen bestaande buildings te
hebben met de semi-automatische import (vermijd je die problemen).  Maar
ik begrijp je drive om die erin te krijgen.

> Ps.: Thanks for osmose !

Np, heel verslavend hee ?  Ik fix ook graag.  Check mss ook deze eens:

http://osmhv.openstreetmap.de/index.jsp

Mvg,

Glenn